Deel dit artikel
-

Emerce B2B Digital: ‘Groothandel moest versneld digitaliseren’

De groothandel heeft tijdens de coronacrisis versneld moeten digitaliseren. Dat vertelt Jurriën Kerstholt, directeur van digitale dienstverlener De Nieuwe Zaak, donderdag op Emerce B2B Digital.

“Groothandels met showrooms moesten ineens dicht. Sommigen konden snel routeren naar online, anderen hebben de pijn gevoeld,” aldus Kerstholt.

Kruitbosch, een groothandel in fietsen en accessoires, maakte de omslag wel, mede gedreven door de toenemende fietsverkopen in het voorjaar. Kerstholt: “Ze waren toch al van plan om op enig moment de stap naar consumenten te zetten, maar hadden vanwege kanaalconflicten daar niet veel haast mee.”

Volgens Kerstholt is B2B online wel wat anders dan B2C. “Het zijn vaak traditionele sectoren, waar je nog regelmatig faxapparaten tegenkomt. De complexiteit wordt onderschat. Je moet B2C model niet kopiëren, de kunst is om er een B2C sausje overheen te leggen.”

Kerstholt adviseert groothandels altijd eerst met klanten te praten voordat de transformatie wordt ingezet. “Die zijn toch bepaalde tradities gewend.” Zorg verder voor een evenwichtige groei op zes assen (organisatie, marketing, klantinzicht, branding en data). Valideer en leer van data. Verzeker je van een wenbare mindset in je bedrijf, want verandering is de enige constante.

“Wij geloven echt in de noodzaak van digitale transformatie voor B2B,” zo besluit Kerstholt, die samen met andere bedrijven deelneemt aan het B2B Programma van Shopping Today. “We kijken vol vertrouwen naar de toekomst, ook al is dit een jaar vol hobbels.”

Haal energie uit de beste B2B business cases en strategieën in digitale transformatie en e-commerce. De lezingen en interviews zijn gratis toegankelijk na registratie. Alleen vandaag kunnen geregistreerde bezoekers in contact komen met bedrijven en sponsors.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond