Deel dit artikel
-

Emerce B2B Digital: De omslag bij TomTom

In 2018 was de omzet uit de zakelijke markt bij navigatiebedrijf TomTom voor het eerst groter dan van de consumentenmarkt. En dus moest het marketingbeleid worden bijgesteld. Hoofd digitaal Remko Strik van TomTom vertelt volgende week op Emerce B2B Digital hoe dat proces intern is verlopen.

TomTom levert aan twee soorten zakelijke klanten: ten eerste de autofabrikanten als Renault en Peugot die kaarttechnologie in hun auto’s gebruiken, ten tweede enterprise klanten als Uber, Microsoft en Trivago die TomTom-technologie in diensten verwerken.

“De zakelijke marketing verliep tot voor enkele jaren terug voornamelijk via persoonlijke contacten van accountmanagers,” aldus Strik.

Nu de nadruk steeds meer komt te liggen op de zakelijke markt, was het noodzakelijk om de site van TomTom aan te passen. De consument is er nog steeds welkom, maar de nadruk ligt nu op de zakelijke bezoeker.

Strik: “We zijn natuurlijk niet het eerste bedrijf dat zo’n omslag heeft gemaakt. Je kijkt ook naar een onderneming als Philips, die transformeerde naar de medische industrie.”

Bij de transitie naar B2B speelt vertrouwen een belangrijke rol. Strik: “Qua content betekent het dat we vooral uitleggen hoe TomTom een rol kan spelen in de mobiliteit van de toekomst.” Daarom organiseert TomTom onder meer webinars waarin kennisleiderschap en klantenwerving mooi kunnen worden gecombineerd.

Digitale transformatie gaat niet over technologie of bits & bytes, maar over de transformatie van je team, legt Strik uit. “Je hebt toch een bepaalde trots als je met een website veel bezoekersverkeer weet te genereren. Dat heb je niet bij B2B. Dan is het uitgangspunt: stel dat de CEO van Renault op onze site komt, wat komt hij daar dan tegen? En hoe haal je hem als klant binnen?”

Net als andere congressen van Emerce is toegang tot de content gratis. Op 24 september zelf kun je echter direct in contact komen met sprekers en sponsors. Meld je gratis aan voor de keynotes en cases van B2B Digital.

Foto’s Peter Boer

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond