Deel dit artikel
-

Emerce Fashion: ‘Parfumado heeft mondiale aspiraties’

Parfumado heeft mondiale aspiraties. Dat vertelt oprichter Martijn van Rooy van de abonnementsdienst voor merkparfums vandaag op Emerce Fashion. “Ik denk dat ons concept ook in andere landen werkt. Hello Fresh is wat dat betreft een belangrijke inspiratie.”

Het Nederlandse bedrijf, met 30 werknemers, levert al wel aan klanten in het VK en België, maar verder is het nog niet gekomen, ondanks vroege ambities om ook in Duitsland actief te worden.

Abonnees krijgen voor een vast bedrag per maand een zelfgekozen geurtje in de brievenbus. Van klanten wordt een geurprofiel opgesteld, zodat meer gerichte aanbevelingen kunnen worden gedaan. Parfumado vervangt in feite de marketing van monsters bij een modeblad of in de winkel.

“Parfums online verkopen is natuurlijk een uitdaging omdat je niets kunt ruiken,” zegt Van Rooy. “Dan is een abonnementsmodel, waarbij je verschillende geuren kunt uitproberen, een aantrekkelijk alternatief. Dat zien de merken ook. Wij worden steeds vaker benaderd, terwijl we in het begin altijd bij hen moesten aankloppen.”

Zijn bedrijf verkocht eerst geen volledige flessen, om de retail niet in de weg te zitten, maar is ook daarmee begonnen. Maar in eerste instantie blijft Parfumado een marketingbedrijf, zegt Van Rooy.

Van Rooy is al langer actief in de parfurmindustrie. Eerder werkte hij samen met Yvo van Regteren Altena (BNR Nieuwsradio en het FD) en Maarten van den Biggelaar (Quite) aan het niche parfummerk YVRA 1958.

Maar hoe verleidelijk het ook is om op basis van geurprofielen zelf parfums te ontwikkelen, Van Rooy wil niet in de productie van parfums stappen. “Het is een andere tak van sport. Geurkaarsen kunnen we eventueel nog wel verkopen”.

In de nieuwe coronaproof opzet is Emerce Fashion een zogeheten Collectie. Collecties zijn een reeks of pakket video’s rondom een bepaald thema. Kijken en deelnemen is gratis. Een deel van de video’s kan live worden geproduceerd, maar het leeuwendeel van de video’s is van tevoren opgenomen en komt op Netflix-achtige wijze online beschikbaar om later te bekijken. De aard van de video’s varieert van paneldiscussies en presentaties tot interviews en videoreportages op locatie.

Foto Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond