Deel dit artikel
-

Emerce Recruitment: meer diversiteit met kunstmatige intelligentie

Amazon heeft ooit geprobeerd om zijn werving via kunstmatige intelligentie af te wikkelen. Dat werd geen groot succes. In plaats van méér diversiteit en een eerlijker (‘objectiever’) selectieproces eindigde het bedrijf met mensen die vooral op elkaar leken en man waren. Wat kan het dan wel? Jaap Jan van Assen van Eelloo wordt hierover kritisch aan de tand wordt gevoeld door recruiter Sacha Martina op Emerce Recruitment.

AI in recruitment is er niet om de recruiter te vervangen. Als je AI goed inzet, is het een stuk gereedschap voor de recruiter om nog gerichter te zoeken in die berg aan sollicitanten naar de juiste mensen. Of, bij gebrek aan die berg in een krappe markt, juist op onverwachte plekken die kandidaten te vinden.

Eelloo, voorheen Meurs HRM, levert van oorsprong psychometrische testen met testcategorieën als woordenschat, diagrammen en rekenvaardigheid. Van Assen: “Jarenlang keken we welk poppetje het beste paste bij een functie, daar lieten we dan met psychologische tools op los. Nu kijken we veel meer hoe we werk rond mensen kunnen organiseren.”

Bedrijven hebben toch nog altijd de neiging om ‘klonen’ te zoeken van mensen die ze al hebben. “Wij zien de meerwaarde toch in het unieke verhaal van de kandidaat,” legt Van Assen uit in de studio van Emerce. “Bedrijven zouden veel meer naar talent moeten kijken, en minder redeneren vanuit het functieprofiel.”

En daarvoor hoef je als recruiter niet bepaald techsavvy te zijn. “De recruiter moet sterk zijn in de gesprekken met kandidaten, het algoritme kan het talent aanwijzen.”

Van Assen is dan ook een voorstander van het afschaffen van de cv. “Zo’n cv laat niet zien wat iemands passie is.”

Werkgevers moeten wel durven om voor wat minder voor de hand liggen talen te gaan. “Het voelt als risico nemen, maar ik denk dat technologie daar kan bij helpen.”

De presentatie Artificial Intelligence om die onverwachte kandidaat te vinden en niet om ideale werknemers te ‘klonen’: hoe doe je dat? is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond