-

Black Friday: werf personeel met je marketingskills

Vergeet dat dure uitzendbureau en zet job marketing in om je personeelsbestand snel, creatief en efficiënt aan te vullen voor Black Friday en de andere feestdagen. 

Black Friday is de officiële aftrap van het feestdagenseizoen. De verwachting is dat het door de lockdown nog drukker gaat worden dan de afgelopen jaren. Commercieel gezien een prachtige kans voor e-tailers. Maar tegelijkertijd brengt deze enorme hausse aan bestellingen ook stress met zich mee. 

Want wie gaat alle orders afhandelen en garandeert zo dat Barbies en Nintendo spelcomputers op tijd in de schoen zitten of onder de kerstboom liggen? En hoe ga je ervoor zorgen dat er voldoende collega’s beschikbaar zijn om vragen van consumenten te beantwoorden op de klantenservice? 

Van marketeer naar recruiter in een paar stappen

De meeste bedrijven doen traditioneel in deze maanden een beroep op een uitzendbureau. Het is een snelle manier om aan personeel te komen, maar het brengt relatief hoge kosten met zich mee. Een optie waar steeds meer e-tailers met een eigen magazijn, of logistieke bedrijven gebruik van maken is job marketing. Door middel van advertenties op social media kun je vanuit je eigen naam mensen werven. Op deze manier haal je het uitzendbureau als onnodige schakel uit het proces, omdat geïnteresseerde kandidaten direct bij je organisatie solliciteren. Een bijkomend voordeel: je komt in de wijde omgeving ook nog eens bekend te staan als aantrekkelijke werkgever, omdat je met job marketingcampagnes ook werkt aan je employer brand. Er zijn bureaus die job marketingcampagnes voor bedrijven opzetten, maar MKB’ers met een eigen marketingafdeling komen zelf vaak een heel eind: een job marketingcampagne via Facebook en Instagram verschilt namelijk niet veel van een gerichte e-commerce campagne. 

Zorg ervoor dat je opvalt

Net zoals in je marketingcampagnes wil je in tijden als deze, wanneer er veel vraag is naar logistiek personeel en klantcontactmedewerkers, opvallen met je uitingen. Daarom is het belangrijk dat je de pullfactoren van je organisatie goed naar voren laat komen. Misschien betaal je in deze tijden wel boven de cao, dit kan een enorme aantrekkingskracht hebben op kandidaten. Net zoals bij marketingcampagnes is het belangrijk te A/B-testen. Stel minimaal drie van deze pullfactoren op, en verwerk deze in je advertenties. Zo weet je precies welke pullfactoren zorgen voor de meeste conversie. Naast dat je dit inzicht geeft in de beweegredenen van sollicitanten om voor jou te kiezen, kun je hiermee ook direct het succes van je campagne bepalen. 

Richt je recruitmentcampagne op je potentiële werknemer

Wanneer je de advertentieteksten gereed hebt, kun je de campagne inbouwen in Facebook Business Manager. Eén van de verschillen in een recruitmentcampagne zijn de targetingopties. Hier zul je een aantal dingen anders moeten dan dat je gewend bent van een e-commerce campagne. Je past allereerst het geografische gebied aan. Voor een koper van jouw product maakt het niet uit of jij verzendt vanuit Goes of Amsterdam, maar voor een potentiële collega is het van doorslaggevend belang of hij binnen een redelijke straal van zijn werk woont. Qua doelgroepselectie zorg je ervoor dat je de demografische kenmerken van de doelgroep afgestemd hebt op de persoon die je zoekt. Facebook Business Manager biedt een breed scala aan beroepen, zodat je heel gericht kunt opgeven welke personen de advertentie met jouw vacature te zien krijgen. 

Screenen

De volgende stap is het screenen van de sollicitant. Voor een marketeer is iedere betalende klant welkom, maar bij een recruitmentcampagne wil je dat je personeel aan een aantal eisen voldoet. Het is goed om van tevoren een lijst op te stellen met harde en zachte eisen waar een sollicitant aan moet voldoen. Met behulp van een simpel belscript kun je dan bepalen of hij of zij hierover beschikt. Wanneer je enthousiast bent, kun je diegene op locatie uitnodigen om te beginnen met de inwerkperiode. Met een goede job marketingcampagne, kun je binnen 24 uur al om de tafel zitten met potentiële nieuwe collega’s. Hoezo snel?

Geld besparen bij werving personeel

Een belangrijke KPI om het succes van een job marketingcampagne te bepalen is de CPA (Cost Per Applicant). Deze bereken je door het totale advertentiebudget te delen door het aantal binnengekomen sollicitanten. Stel dat met een budget van EUR300,- zich 81 sollicitanten op je job marketingcampagne hebben aangemeld, komt dit dus neer op een CPA van EUR3,70. Ter illustratie, op basis van actuele marktdata is dit de gemiddelde CPA voor vier relevante profielen:

  • Klantcontactmedewerker: EUR2,50
  • Orderpicker: EUR1,50
  • Chauffeur CE: EUR3,20 
  • Chauffeur B: EUR1,07 

Gemiddeld genomen blijkt na screening ongeveer 18% van de sollicitanten gekwalificeerd voor de baan. Je kunt dus op basis van de gewenste instroom, precies bepalen hoeveel advertentiebudget je nodig hebt om aan het benodigde aantal aanmeldingen te komen. Job marketing is een uitgelezen mogelijkheid voor bedrijven om meer controle over hun eigen werving te krijgen. Omdat je geen uitzendfactor of W&S fee betaalt, zijn de totale wervingskosten gemiddeld maar een fractie van wat je aan een traditioneel recruitment bureau betaalt. Zo kunnen slimme ondernemers het lucratieve Q4 nog lucratiever maken. 

Over de auteur: Willem Bos is creatief directeur bij Pro Contact

 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond