Deel dit artikel
-

Eneco met RTB-reclame op metrostations

Eneco is een van de eerste adverteerders die via real time bidding reclameruimte inkoopt op digitale abri’s in Rotterdam en Amsterdam.

De campagne ging gisteren van start, duurt tot eind deze week en is opgezet met online mediabureau Blue Mango uit Eindhoven.

Real time bidding is in het domein van outdoorreclame nog erg nieuw. Adverteerders en hun mediabureaus moeten nog veel ervaring opdoen met dit medium om de exacte vorm van de uitingen en tijd van inzet te bepalen.

“We hebben ook nog geen idee hoe je de interactiemogelijkheden tussen passant en abri het best kunt benutten”, aldus Harald Heukers, online strateeg bij Blue Mango.

De Eneco-campagne is te zien op zeventig schermen op zestien metrostations in Rotterdam en Amsterdam. “Centraal staat de slimme thermostaat Toon. Op basis van het tijdstip van de dag krijgen passanten een andere uiting te zien, vier verschillende verspreid over de dag.”

De abri-campagne wordt ingezet als aanvulling op een lopende tv-campagne en is bedoeld om het merk Eneco te laden.

Schermenexploitant CS Digital Media weet hoeveel mensen per dag de abri’s passeren. Heukers combineert die data vervolgens met hoeveel impressies wanneer zijn uitgeserveerd verspreid over de dag. Dat zegt iets over het bereik van de boodschap.

Over de kosten van de RTB-campagne: “Het is vijf à zes keer goedkoper dan traditionele outdooruitingen. Je koopt immers geen ruimte voor een hele dag in maar tijdvakken. Het wordt in dit geval goedkoper als je op basis van externe variabelen een boodschap kunt creëren”, zoals cookies op het web bepalen wie wanneer welke reclameboodschap krijgt te zien “en in ieder geval contextueel relevanter”. Voor outdoor staat de kennis en technologie hiervoor echter nog in de kinderschoenen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Harald

Zie hier voor nuance en verdere uitleg: http://haraldonline.nl/dynamische-advertenties-metro

Mathijs Compeer

Veelbelovend! Nog even we zitten op niveau van de film Minority Report.
https://www.youtube.com/watch?v=7bXJ_obaiYQ

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond