Enorme marketingpotentie voor IPTV
Vijftien procent van de Nederlanders ontvangt momenteel IPTV, maar daarvan kijkt maar een klein deel interactief. En alleen met een volledig retourpad liggen er kansen voor adverteerders in het verschiet. Dat vertelde Paul van Niekerk, directeur SPOT woensdag op het seminar Veranderend medialand: IPTV bij het Mediaplaza in Utrecht.
Er is op korte termijn een grote toename van klantgegevens te verwachten: gedetailleerd mediagebruik in combinatie met inzicht over het kijkgedrag. Dat geeft een enorme marketingpotentie, maar snel zal het niet gaan. Over tien jaar zal ongeveer de helft van de Nederlanders interactief kijken, zo voorspelde Van Niekerk in Utrecht. Hij wees onder meer op het uitstel van de landelijke uitrol van KPN Mine (dat eigenlijk dit najaar was gepland). Ook is er nog veel onduidelijkheid over hoe adverteerders gegevens zullen gaan vergaren over hun klanten. Volgens Van Niekerk is passieve registratie, bijvoorbeeld bij de aanschaf van een decoder, beter dan wanneer doorlopend gegevens over de gebruikers worden opgevraagd. Daarmee loop je tegen dezelfde problemen op als marktonderzoekers met traditionele middelen ondervinden: gegevens kunnen verouderen als klanten niet echt meewerken.
Neem een Premium abonnement en krijg onbeperkt toegang tot premium artikelen en vele andere voordelen.
- Alles van Emerce Account
- Toegang tot alle Premium nieuws artikelen
- Korting op tickets Emerce Events
- Krijg Emerce 100 opgestuurd