Deel dit artikel
-

eTravel: ‘Travel 3.0 is social’

Touroperators blijven bestaan, maar zij moeten flexibeler inspelen op de markt. Dat was het oordeel van een panel vanochtend tijdens Emerce eTravel in Bussum. Er komt meer concurrentie, en al helemaal van sociale media.

Touroperators blijven goed in bulk en kunnen op prijs concurreren, verduidelijkte Rene Klawer, CEO van De Reisspecialisten Groep. Daar kan voorlopig geen online specialist tegenop. Maar nadeel van bulk is de inflexibiliteit. De consument moet of 8 of 15 dagen op reis, meer keuze is er vaak niet. Volgens Werner van Disseldorp van Disma Reizen is het niet meer van deze tijd dat je je zo inflexibel opstelt. “Temeer daar de online consument tegenwoordig honderden alternatieven heeft.”

Woorden als ‘belevenis’ en ‘avontuur’ vielen veelvuldig vanochtend op Emerce eTravel. Neem een site van een Noorse touroperator waar je zelf een hele reis kunt samenstellen (vervoer, hotels, bestemmingen) en dan een offerte krijgt. Origineel en nog leuk ook. Dat soort mogelijkheden is online nog beperkt. Dat komt vooral omdat de verschillende partijen achter de schermen niet goed samenwerken en dus blijft het aanbod vaak toch weer beperkt tot de standaardreizen naar de Middellandse Zee. Techniek om aanbod bij elkaar te brengen wordt belangrijk, waar was iedereen het van harte mee eens.

Gemopper was er ook. De traditionele touroperator is gehouden aan allerlei voorwaarden en regeltjes, terwijl de ‘directe jongens’ hun klanten niet hoeven te belasten. Het panel vond dat aan die ongelijkheid een einde moet worden. Minder regeltjes voor allemaal, wellicht.

Aan de andere kant: een reisverzekering zou heel ook kunnen worden geboden bovenop online te boeken hotels en vluchten. “Alles draait om keuze”, benadrukte James van Thiel, Industry Leader Travel van Google.

Hoewel de reisconsument niet is veranderd, is de wereld om hem heen wel in beweging. Het panel erkende dat sociale media een grote rol gaan spelen. Niet langer het advies van de reisspecialist, maar van vrienden of kennissen. “Travel 3.0 wordt social”, riep een van de panelleden. Misschien wordt het reisbureau van de toekomst wel een Facebookpagina.

Passie, daar draait straks alles om, zowel off- als online, voorspelde Troy Thompson van Travel 2.0, vanochtend tijdens de openingskeynote. Reisspecialisten zijn als de dood dat ze uit de markt worden geconcurreerd nu je overal informatie over bestemmingen kunt vinden. Toch is die angst onterecht. “Als je passie toont voor je vak, overleef je het als reisorganisator of als reiswinkel. Want het zelf samenstellen van reizen klinkt leuk, maar hele groepen vakantiegangers hebben toch liever dat specialisten dat voor ze doen.”

Van Disseldorp wil überhaupt af van de term touroperator of reisagent. Reisprovider klinkt wat moderner, vond hij. De zaal moest daar nog wel even aan wennen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Martin Voorzanger

Alhoewel Toogethr (de meerijden en carpoolen app, zie http://www.toogethr.com/) geen echte travel app is, is onze aanpak zeer vergelijkbaar met Travel 3.0. Enerzijds heeft elke rit een ik-component die voornamelijk functioneel is (zoals waarheen, wanneer, prijs, voorwaarden, CO2 uitstoot) en anderzijds een wij-component die voornamelijk sociaal is (zoals met wie, gemeenschappelijke vrienden, voorkeuren). Deze componenten beïnvloeden elkaar in grote mate. Dus dit biedt voor de travel industrie mogelijkheid om los te komen van ‘wie is de goedkoopste’.

Wouter

Site als Travelmap.nl snapt Social goed met oprecht leuke Facebook artikelen.

Wim Plevier

Er wordt gesproken over een ‘Noorse touroperator waar je zelf een hele reis kunt samenstellen’. Wie weet welke partij dit betreft?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond