Deel dit artikel
-

EU: markt moet pan-Europees webwinkelkeurmerk dragen

De Europese Commissie wil de lidstaten geen pan-Europees webwinkelkeurmerk opleggen vanuit Europa. Een dergelijk online keurmerk zou geïnitieerd moeten worden vanuit de markt.

De belangenvereniging van webwinkeliers, Thuiswinkel.org, ging onder meer over het keurmerk een gesprek aan met Constantijn van Oranje, lid van het kabinet van eurocommissaris Neelie Kroes.

Volgens Thuiswinkel.org puzzelt de Europese Commissie nog met de vraag hoe tot een Europees keurmerk te komen. Wijnand Jongen, van de Nederlandse belangenvereniging, denkt dat het niet de juiste manier is om zoiets op te leggen vanuit Europa. "Een keurmerk moet gedragen worden door de markt en de lidstaten." Ook de Europese Commissie schaart zich achter deze uitspraak.

"De Europese Commissie is aan zet. Wanneer zij zo ver zijn, zullen wij advies geven. Wij hebben het relevante netwerk. Het zal dan gaan over hoe een dergelijk keurmerk opgezet moet worden, wat de werkwijze is, welke structuur er komt en wie gaat controleren. Wij hebben er bijvoorbeeld geen behoefte aan dat Europese instanties de controle gaan voeren", aldus Martijn Hos van Thuiswinkel.org.

Om het initiatief van Europa verder uit te werken gaat de belangenvereniging in gesprek met Europese zusterclubs om de Europese Commissie te adviseren.

Hos: "Wij zullen ons onder meer hard maken voor het feit dat een crossborder EU-keurmerk laagdrempelig moet zijn voor de webwinkelier. Dan kom je al snel uit bij een niet-commercieel keurmerk dat vanuit de markt wordt gedragen. Het moet niet alleen vanuit de webwinkelier zijn, maar ook vanuit de consument. Het Thuiswinkelwaarborg regelt bijvoorbeeld, in samenspraak met de Consumentenbond, dat de rechten van de consument ook zijn gewaarborgd. In Europa zal je een dialoog op gang moeten brengen, ook met de Europese consumentenorganisaties."

Een keurmerk dat alle webwinkels in Europa dragen is één van de niet-bindende voorstellen die het Europees Parlement eerder deed om webwinkelen over de grens te bevorderen.

Het keurmerk zou op Europees recht gestoeld moeten zijn. Om tot één keurmerk te komen voor Europa, zullen eerst nog verschillende delen van het consumentenrecht gelijk getrokken moeten worden. En dan met name wanneer het gaat om garantieregelingen. Bovendien hebben nog lang niet alle lidstaten op dit moment een eigen nationaal keurmerk.

Hos kan zich voorstellen dat het een soort ingroeimodel zal zijn. "Het kan een handvol regels zijn in het keurmerk, dat naast nationale keurmerken blijft bestaan, wat je in de loop van de tijd laat groeien. Je schroeft de drempel als het ware op."

De EU probeert al lange tijd barrières te slechten om een Europese e-commercemarkt te komen. Immers, zo luidt de gedachte, een florerende digitale interne handelsmarkt is een vereiste voor de Europese economie.

Tien jaar na het invoeren van de eerste Europese spelregels voor webwinkels blijft de online retail steken op 2 procent van de totale Europese retailmarkt. Ook de nieuwe spelregels voor webwinkels, die betekenen dat er geen verschil meer is tussen een ondernemers in de winkelstraten en hun tegenhangers op het web, mochten niet baten.

Hoewel de Europese consument de afgelopen jaren steeds meer is gaan webwinkelen, blijft de groei in het online shoppen over de grenzen bij andere Europese landen nog achter. Neelie Kroes, eurocommissaris voor Digitale Agenda, is al langer een bepleiter van een sterke Europese e-commercemarkt.

Bron foto: Eduard Blacquière (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Nils

Voorspelbare reactie van Thuiswinkel.org Want dit slaat het fundament weg onder deze m.i. dure lobbyclub van met name de grote webwinkeliers. Wij zijn bewust uit deze club gestapt omdat deze club naar ons idee te ver doorgeslagen is in de bescherming van de consument (volgens het Thuiswinkel.org reglement heeft de online consument juist meer rechten dan de klant die bij ons in de fysieke winkel koopt). Bovendien staan de kosten niet in verhouding tot de meerwaarde die deze club voor ons als individueel lid had. Dit werd deels veroorzaakt door de merkwaardige financiering van het groteske Thuiswinkel awards feestje.

Wijnand Jongen

Een crossboreder EU keurmerk is niet concurrerend voor nationale keurmerken die tastbare toegevoegde waarde geven aan webwinkels. Een crossborder EU keurmerk zal ook op andere merites gebaseerd zijn, dan een nationaal keurmerk. De tijd zalndit leren. Thuiswinkel.org is niet doorgeslagen in de bescherrming van de consument, sterker nog we proberen als branchevereniging juist onwenselijk wetgeving aan te pakken. In het belang van de webwinkels. het statement dat online consumenten meer rechten hebben dan consumenten in de winkel klopt. Dat is namelijk bij wet geregeld. Dat heeft Thuiswinkel.org niet bedacht, maaar de politiek. Wij vragen wel van al onze leden dat ze zich aan wet- en regelgeving houden, of we de wet- en regelgeving nu leuk vinden of niet. Leden dienzich niet aan wet- en regelgeving wensen te houden, zijn niet welkom bij Thuiswinkel.org. Vorige week hebben we afscheid genomen van 27 leden. Thuiswinkel.org telt inmiddels meer dan 1100 leden en dagelijk komen er 2-3 aanvragen binnen en ook bij ons geldtnde 80-20 regel: naast vele grote webwinkels heeft Thuiswinkel.org vele honderden kleine webwinkels als lid. For the record: er gaat geen enkele euro van contributiegelden van leden naar de Thuiswinkel Awards. De stichting Nationale Thuiswinkel Award zorgt voor organisatie en volledige financiering van de Thuiswinkel Awards. Th

Nils Kijkuit

For the record: Thuiswinkel betaalt de kaartjes voor de Business Partners; een indirecte sponsoring van het feestje dus. Natuurlijk moet iedereen zich aan de wet houden. Dus ook (leden van) de Thuiswinkel.org, maar het gaat er om of je de (doorgeslagen) wetgeving accepteert of dat je deze als lobbyclub probeert te veranderen. In de tijd dat wij lid waren heb ik van dat laatste niets gemerkt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond