Deel dit artikel
-

Europese webwinkelorganisaties bezorgd om Europese richtlijn

Meerdere Europese webwinkelorganisatie uiten in een open brief hun zorgen rondom een richtlijn waarmee het online consumentenrecht in Europa gelijk wordt getrokken. “De Europese online retailsector kan een verlies tegemoet zien van wel 8 miljard euro, mocht het voorstel worden aangenomen”, aldus Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

In de richtlijn is onder meer geregeld dat Europese consumenten een bedenktijd krijgen van 14 werkdagen wanneer ze online een product of dienst kopen. De bedenktijd gaat in wanneer de consument het product ontvangt. Wordt besloten het product terug te sturen, dan draait de webwinkel bij producten boven de 40 euro, op voor de terugzendkosten. Volgens de ondertekenaars van de brief (PDF) zal dit tot zeer hoge kosten leiden.

Ook het feit dat de bedenktijd ingaat wanneer de consument het product ontvangt, kan niet rekenen op goedkeuring van de Europese webwinkelorganisaties.

Het derde punt dat wrevel oproept gaat over de verplichting voor webwinkels om door heel Europa te moeten leveren. Dat zou betekenen dat webwinkels een betalingssysteem moet hebben voor 13 verschillende munteenheden, en contracten in de taal van 27 landen. Hiermee zou de vrijheid van de webwinkel om zijn eigen afzetgebied te bepalen, afgenomen worden.

Voor de richtlijn in werking treedt, moet het Europees Parlement nog goedkeuring geven. Met de nieuwe richtlijn moet grensoverschrijdende online handel in Europa gestimuleerd worden, zowel aan de kant van de consument als aan de kant van de webwinkelier. Er komt met de regels een gelijk speelveld en meer duidelijkheid wat betreft de wettelijke regeltjes. De consument weet duidelijker wat zijn rechten zijn, wanneer er in een ander Europees land een online aankoop wordt gedaan.

De huidige Europese regels voor kopen op afstand zijn niet altijd even duidelijk, vooral als het aankomt op de informatieverplichting van de verkopende partij, tot wanneer een consument een afspraak nog mag afblazen en in welke gevallen de consument onder een verplichting uit kan komen. Ook de verplichtingen voor zowel de consument als de verkopende partij als het aankomt op het intrekken van een afspraak zijn onduidelijk. Grensoverschrijdende e-commerce is daarmee voor veel bedrijven een wirwar van verschillende wettelijke regels op nationaal niveau.

De EU probeert al lange tijd barrières te slechten om een Europese e-commercemarkt te komen. Immers, zo luidt de gedachte, een florerende digitale interne handelsmarkt is een vereiste voor de Europese economie.

Hoewel de Europese consument de afgelopen jaren steeds meer is gaan webwinkelen, blijft de groei in het online shoppen over de grenzen bij andere landen nog achter. Neelie Kroes, eurocommissaris voor Digitale Agenda, is al langer een bepleiter van een sterke Europese e-commercemarkt.

Deel dit bericht

4 Reacties

H. Bouman

De grote webshops zouden het organisatorisch nog kunnen regelen maar 80% van de markt zijn kleine webwinkels die hier aan ten onder zullen gaan. En m.b.t. de kosten gaat iedereen hier veel last van krijgen… en 14 dagen bedenktijd.
Het lijkt wel de nieuwe SEPA-machtiging die 5 dagen van te voren moet aanleveren, communiceren naar de klanten en dan ook wekenlang storno-mogelijkheid moeten trotseren.
Dit soort regelgeving maakt e-commerce kapot en laat de diversiteit van webwinkels van klein tot groot kapot.

Daarnaast zijn er vele webwinkels met een lokale exclusiviteit voor het verkopen van een bepaald product. Mag Europa toch eens uitleggen hoe dat in deze regelgeving past.

En het accepteren van 13 valuta’s is via een PSP best te doen maar laat dan de banken eerst regelen dat ze hiervoor betere oplossingen bieden. Een voorbeeld: ‘vroeger’ had je bij Fortis de mogelijkheid om op 1 banknummer meerdere valuta’s te ontvangen. Perfect! Door de samenvoeging met ABN AMRO is dit komen te vervallen en moeten deze klanten nu extra rekeningen per valuta openen….

Europese wetgeving is prima, maar het oude (maar nog steeds actuele) ‘think global, act local’ moet blijkbaar nog tot de beleidsmakers doordringen.

Rick van Nispen

14 dagen bedenktijd ipv 7 lijkt mij geen probleem, zeker niet als je achter je producten staat. Het kosteloos retourneren zou ook voor ons bedrijf een probleempunt kunnen zijn, omdat wij een duidelijke kostenstrategie voeren om de prijs laag te houden. Hoewel voor concullega’s de regels op dezelfde manier wijzigen, dus de impact ook hiervan kan meevallen. Punt drie mbt internationaal aanbieden en leveren is natuurlijk belachelijk. Het probleem van internationaal leveren zit niet aan de retailerkant, maar met name de logistieke uitdaging om in het buitenland te leveren. Alleen als je een lokaal distributiecentrum hebt is te concurreren met normale verzendkosten en die bedrijven hebben waarschijnlijk al een internationale webshop. Dit is een onnodige investering voor veel webshops, om een groep te bedienen die niet je doelgroep is. Ik verwacht dan ook dat niet veel webshops aan deze nieuwe eis gaan voldoen, mocht dit er doorheen komen.

Cor Baane

Goeie zaak! Zijn we in een keer af van al die Tedjes en van Esjes winkeltjes.

nils

Wat een nachtmerrie: die koekenbakkers schieten hun doel volledig voorbij. Harmonisatie is prima, maar in plaats van stimuleren gaan ze frustreren… 14 dagen bedenktijd heb je in de winkel ook niet, waarom online wel (overigens bieden wij dit al een tijdje en leden van de Thuiswinkel.org zijn het al jaren verplicht). En voor iemand die oprecht de verkeerde keuze gemaakt heeft, is deze regeling prima. Maar er zijn ook consumenten die een camera bestellen, meenemen naar “8 dagen Benidorm” en ‘m dan zonder verdere toelichten, maar onder het zand terugsturen. Dan heb je een hele lastige discussie met de consument om ‘m uit te leggen dat de 14 dagen afkoeling daarvoor niet bedoeld is.

Maar de retour-kosten kunnen verhalen op de webwinkel is echt bezopen! Als ik in de fysieke winkel iets wil kopen, dan krijg ik m’n treinkaartje toch ook niet vergoed?

Het probleem van de valuta is niet zo groot als het lijkt: je kunt dit simpel uitbesteden aan partijen als DocData. Maar vreemd is het wel als Europa zegt dat de Euro als betaalmiddel niet volstaat…

Het grote probleem met dit soort wetgeving is dat het te rigide is en het minimum niveau te hoog legt. Dit smoort innovatie door het opwerpen van toegangsdrempels en de mogelijkheid om als webwinkelier te differentiëren op prijs of service (ik heb wel eens het idee dat de lobbyorganisaties van de grote gevestigde webwinkels dit eigenlijk prima ontwikkelingen vinden en voor de bühne wat protesteren).

Dit soort wetgeving is ooit bedoeld als bescherming van de “die zielige consument”. Maar de consument is niet zo onbenullig meer als een paar jaar geleden. Natuurlijk, er zijn altijd oplichters, maar die trekken zich van dit soort richtlijnen natuurlijk ook niets aan!

Dus bel/mail/twitter/facebook uw vertegenwoordiger in het Europese parlement en roep een halt toe aan deze dwaling!

Nils

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond