Deel dit artikel
-

EU-onderzoek naar Google-overname Doubleclick

De eurocommissaris voor de Interne Markt, Neelie Kroes, opent een uitgebreid onderzoek naar Googles beoogde overname van advertentiebedrijf DoubleClick. Kroes bekijkt of concurrenten substantieel nadeel ondervinden van de overname. Privacy-overwegingen spelen daarbij geen rol.

Uiterlijk op 2 april 2008 weet Google of het Europese goedkeuring krijgt voor de overname van advertentiebedrijf DoubleClick. Het Europese onderzoek richt zich op de gebruikte advertentietechnologieën van beide bedrijven. De combinatie zou Google te grote marktmacht kunnen geven, wat eerlijke concurrentie onmogelijk zou maken.

Microsoft en Yahoo tekenden bezwaar aan tegen de DoubleClick-overname. Beiden zijn directe concurrenten van Google met hun online advertentiediensten.

Google ontwikkelde zelf, met de dienst AdSense, een geautomatiseerd systeem om tekstadvertenties op passende, relevante websites uit te serveren. DoubleClick heeft een distributieplatform om beeldreclame zoals banners, rectangles en leaderboards uit te serveren. De combinatie van deze systemen zou Google-concurrentie onmogelijk kunnen maken.

Privacy-aspecten buiten schot

In april 2007 kondigde het zoekbedrijf de intentie aan om DoubleClick over te nemen, voor 3,1 miljard dollar. Op 21 september legde Google zijn plannen aan de Europese Commissie voor.

In Australië en Brazilië kreeg Google groen licht, in Europa en Amerika houden de toezichthouders onderzoeken.

Het Europese onderzoek richt zich niet op de privacy-aspecten van de DoubleClick-overname. Kroes kan enkel kijken naar de effecten van de nieuwe marktverhoudingen. Verscheidene Europese en Amerikaanse burgerrechtenorganisaties roepen overheden op de privacy-impact van de overname te onderzoeken.

De Europese consumentenbond Beuc uitte eind juni (PDF) zijn zorgen over de beoogde overname. "Het wordt voor consumenten praktisch onmogelijk om sites te vermijden met advertenties van Google/DoubleClick. Ze hebben geen keuze meer om andere advertenties te zien dan die uit Googles advertentiesysteem." De Beuc verwijst daarbij naar een uitspraak van de Europese Commissie over Veronica, RTL en Endemol in september 1995.

Eric Schmidt, Googles bestuursvoorzitter, laat via een verklaring weten: "Wij zijn uiteraard teleurgesteld dat de Europese Commisse de beslissing heeft genomen om haar onderzoek van onze acquisitie van DoubleClick te verlengen. We zullen verder samenwerken met de Commissie om te tonen hoe de voorgestelde overname uitgevers, adverteerders en consumenten ten goede zal komen.  We willen voorkomen dat verdere vertragingen ons in een minder gunstige concurrentiepositie plaatsen ten opzichte van Microsoft, Yahoo, AOL en anderen, wier overnames in de sterk competitieve online advertentiemarkt reeds zijn goedgekeurd."

Klikgebied AdSense verkleind

Los van zijn Europese beslommeringen vernieuwde Google vandaag de advertentiedienst AdSense.

Google verkleint het klikbare gebied van de tekstadvertenties. Witte gebieden rondom de advertentie tellen niet meer als betaalde klik. Enkel de klik op een hyperlink kost de adverteerder nu geld.

Aan Nederlandse site-eigenaren, die met AdSense geld verdienen, meldt het bedrijf: "We rollen een verandering in onze tekstadvertenties uit om onbedoelde klikken te helpen voorkomen en de waarde van de advertenties voor de adverteerders te verhogen. Voorheen konden bezoekers op de gehele achtergrond en de volledige tekst van een advertentie klikken. In ons nieuwe formaat is dit niet langer mogelijk, bezoekers kunnen alleen op de titel en de url van de advertentie klikken."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond