Deel dit artikel
-

Eurosport opent ‘ongelimiteerde zender’ op het web

Eurosport opent op het web ‘een online zender’ waar zo veel mogelijk sport live en on demand worden uitgezonden. Het bedrijf heeft voor zijn site ook exclusieve uitzendrechten voor enkele sporten.

In mei ging de Engelse versie van Eursport Player al live. Sinds een week kunnen ook Nederlanders zich onderdompelen in een zee aan sportbeelden. Kijkers hebben ook toegang tot de videoarchieven van de dochter van TF1 Group.

De site brengt live beelden van Eurosport, Eurosport 2 en Eurosportnews naar desktops en laptops. Dat kost sportliefhebbers 4,90 per maand of 39,90 per jaar. De site vormt een mogelijk nieuwe bron van inkomsten voor Eurosport, alhoewel de promotie voor de webzender nog vrij beperkt is.

Eurosport gebruikt Microsofts Silverlight-technologie, geen Flash.

Eurosport Player bracht in het Engels al exclusieve beelden vanuit de Tour de France en doet dat ook vanuit tennistoernooi US Open. Daarnaast heeft de webzender tot 2014 de exclusieve uitzendrechten voor het Cricket Champions League Twenty, CLT20.

Eurosport exploiteert zijn nieuws en verslagen ook op iPhone en iPad. Ook hier kost het geld om de beelden te mogen bekijken voor de periode van een maand of jaar. Er zijn ook Android- en Blackberry-versies van de kijksoftware.

De iPhone-applicatie werd afgelopen jaar 2,5 miljoen keer gedownload. Het is niet bekend hoeveel bellers betalen om live sport te kijken op hun telefoon.

Over de eerste zes maanden van 2010 boekte de sportzender een omzetgroei van 23 procent tot 181,2 miljoen euro (download PDF). Zo blijkt uit het financiële bericht van 23 juli 2010.

Uit diezelfde halfjaarcijfers blijkt dat de WK Voetbal-applicatie van Eurosport in Frankrijk 250.000 keer werd gedownload, wat 2,7 miljoen bezoeken opleverde. Alle WK-wedstrijden werden via het web uitgezonden wat resulteerde in gemiddeld 150.000 internetkijkers per wedstrijd. In Frankrijk had TF1 de uitzendrechten van het WK.

Per uur kijken er 657.000 sportliefhebbers naar een Eurosport-kanaal. Het merendeel van hen, 585.000, stemt af op hoofdzender Eurosport. De zender is beschikbaar in 120,5 miljoen huishoudens in Europa.

De websites van de sportzender verwerken maandelijks 20 miljoen unieke bezoekers. Daarmee is het bedrijf naar eigen zeggen de nummer zes in de wereld onder de sportsites.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond