Deel dit artikel
-

Evenementen in het nieuwe virtuele normaal

Organisatoren van evenementen zitten sinds de coronacrisis met de handen in het haar. Doch na de eerste shock krabbelt een deel van hen overeind. Van de Virtuele Ronde van Vlaanderen tot digitale escape rooms, menigeen zoekt innovatieve manieren om er weer bovenop te komen.

Het was voor het eerst in de geschiedenis dat Media Perspectives dinsdag het publiek voor zijn (tweemaandelijkse) Cross Media Cafés virtueel moest ontvangen in plaats van in Beeld en Geluid in Hilversum. “Ik heb ook liever een fysiek evenement,” moest dagvoorzitter Monique van Dusseldorp toegeven. “Zo’n donkere zaal heeft toch wel wat.”

En toch, het enige dat dinsdag ontbrak waren de drankjes aan de bar. Het programma was zelfs internationaler dan ooit: de sprekers kwamen uit Oostenrijk, Vlaanderen en Engeland. Iedere presentator had zoals gebruikelijk slides meegenomen. Iedereen kon inbreken om in beeld en geluid zijn of haar vraag te stellen. Na afloop kon je met de sprekers of de andere aanwezigen wat rondhangen in virtuele kamers.

Degene die het platform Sceenic ter beschikking had gesteld aan Media Perspectives, Paul Bojarski uit Londen, was er ook. Hij werkte ooit voor jongerenzender MTV en ontwikkelde een platform om videobeelden met een groep vrienden te delen. Sinds de coronacrisis heeft Bojarski allerlei oplossingen moeten ontwikkelen voor kleine mediabedrijven, zoals ProBoxingfans.com. Hun archief werd ineens goud waard door boksers commentaar te laten leveren op oude wedstrijden. “En plotseling hadden ze een show van 70 minuten.”

Begin april zou de Ronde van Vlaanderen gereden worden, het grote wielerevenement bij de Zuiderburen, maar die ging niet door.

Niemand had verwacht dat er reeds op 5 april een virtuele Ronde van Vlaanderen zou worden verreden op een online platform met de naam BKool.  Het werd een combinatie van gaming en fysieke prestatie. De renners zaten thuis ook daadwerkelijk hevig zwetend op een fiets op een geijkte rollerbank.

Natuurlijk waren er nog meer verschillen: de online koers was 32 kilometer, de echte Ronde van Vlaanderen is 260 kilometer lang.

Toch werd dit staaltje e-racing uitgezonden op Sporza en becommentarieerd alsof het de echte Ronde was: met het vaste commentaarduo Michel & José.

Het tv verslag trok 700.000 kijkers, daar kwamen nog eens 250.000 internetkijkers bij. Het publiek was jonger dan normaal.

Nu heeft de wielersport de smaak te pakken: Ook de Ronde van Zwitserland wordt (deze week) virtueel verreden.

Op 16 maart kwam ook voor Geraldine Macqueron uit Westzaan de grote klap. Haar vier escaperooms in Amsterdam moesten verband met de coronamaatregelen noodgedwongen dicht. Ze zocht steun bij zeventien andere escaperoomeigenaren in een WhatsApp groep. “Het was vrij dramatisch, we zaten ineens zonder inkomsten.”

Maar na de kater kwam de inspiratie: samen bedachten ze de online escaperoom onder de noemer Creators United. De game lijkt qua concept op een echte escaperoom, maar er moeten ook fysieke handelingen uitgevoerd worden. In 48 uur waren er al 5000 aanmeldingen binnen, inmiddels zijn dat er zo’n 52.000.

Het spel De Verloren Herinnering is nu nog gratis, al kunnen deelnemers doneren. Tegelijk is het ook mooie reclame voor de escaperooms die natuurlijk ooit weer opengaan. En zou er best een betaalde variant kunnen komen.

Het online benefietconcert dat de leden van Rolling Stones, Jennifer Lopez en Billie Eilish virtueel bij elkaar bracht smaakt eveneens naar meer. De opbrengst ging weliswaar naar de WHO voor de bestrijding van het coronavirus en voor lokale en regionale hulpverlening, maar is een volgende keer wellicht voor de artiesten zelf.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond