Deel dit artikel
-

Fabchannel zoekt geld voor Europese uitbreiding

De Nederlandse webconcertzender FabChannel.com zoekt financiering om uit te breiden naar 4 Europese landen. Geen enkel poppodium in Europa heeft de kennis over concerten opnemen en uit te zenden via het web, een gat waar het binnenkort commerciële FabChannel inspringt.

De vijf jaar oude ´concertzender´ FabChannel wil meer bands in beeld brengen op haar gratis videosite. Inmiddels staan er 560 concertregistraties online. Dat aantal gaat nog verder groeien, als het aan directeur Justin Kniest ligt. Tegen Emerce zegt hij: "Ik ben in gesprek met de Paradiso´s van Duitsland, Engeland, Frankrijk en Spanje. Bij die podia wil ik complete concerten op kunnen nemen en op FabChannel uitzenden." Namen van de podia houdt hij voor zich, aangezien er nog niets formeel vast ligt.

Webby Award, concept bewijs zich

Verschraling van het medialandschap is primair de oorzaak van de populariteit van FabChannel.com. Kniest: "Je ziet geen televisie- of radiocrews meer naar concerten komen om opnames te maken. Er is geen reclame te verkopen rondom niche content. Bands missen daardoor de promotie die ze vroeger wel kregen via die media. Dat doet FábChannel nu. Dagelijks komen er tussen de 5.000 en 6.000 unieke bezoekers naar de site om concerten te kijken." Het meest bekeken concert is dat van de Ierse singer-songwriter Damien Rice.

De afgelopen dagen nam het bezoek aan de concertzendersite met een factor 4 toe. De reden daarvoor is dat FabChannel.com eergisteren een Webby Award won, te vergelijken met een Oscar voor internet, in de rubriek Muziek. "Het concept is zich aan het bewijzen."

Drempels bij de landsgrenzen

Tot op heden zond FabChannel enkel concerten uit die bij de Amsterdamse podia Paradiso en Melkweg werden gehouden. De gesprekken met de andere Europese podia moeten ertoe leiden dat het video-assortiment groeit. Daarvoor moeten nog minstens twee drempels worden genomen, legt Kniest uit. "De wíl is er wel bij de organisaties. Financiering, dat is nu het vraagstuk." Een tweede drempel is de cultuur van de organisaties zelf. "Het is lastig om tot de kern een organisatie door te dringen en letterlijk een plek voor het podium te bemachtigen zonder als opdringerig te worden ervaren."

Lokale teams moeten de opnames bij de ´nieuwe filialen´ gaan verzorgen. Die zouden vervolgens naar Amsterdam worden verstuurd via internet. FabChannel is sinds kort aangesloten op een glasvezelverbinding en wil de hosting en output verzorgen, het uitzenden. Die glasvezel is eigendom van meerdere culturele Amsterdamse instellingen. Xs4all verzorgt bij Paradiso de internettoegang.

Om een Europese organisatie van de grond te krijgen heeft FabChannel miljoenen euro nodig. De directie voert gesprekken met banken, durfkapitalisten en subsidieverstrekkers. Vooralsnog is FabChannel een stichting die opereert op basis van subsidies.

Downloaden tegen betaling

Reclame maakt FabChannel niet voor haar diensten. Dat doen de muziekfans vóór het bedrijf. Volgens Kniest vindt de meeste reclame in discussieforums en via andere onderlinge communicatiekanalen plaats. Daarom heeft FabChannel sinds enkele dagen ook een profielpagina op de Amerikaanse smoelenboeksite MySpace.com. Helemaal vreemd is de keuze voor een buitenlandse profielensite niet. Zestig procent van de bezoekers komt uit het buitenland, 20 procent uit de Verenigde Staten. 

Momenteel werken de techneuten van de site aan een funtie waarbij sitebezoekers persoonlijke afspeellijsten kunnen samenstellen. Op die wijze kunnen ze avondvullende concerttelevisie samenstellen en bekijken op de computer, daarbij puttend uit alle afzonderlijke nummers van bijna 600 concerten.

Plannen voor aansluiting op IPTV bij ADSL- of kabelaanbieders zijn er vooralsnog niet. Kniest: "We richten ons op video via de computer. Als FabChannel een commerciele onderneming is, willen we geld gaan vragen voor extra diensten. Zo is er veel vraag naar het kunnen downloaden van concerten. En je kunt ook denken aan breedbandabonnenten. Daarbij kan je video's bekijken met een zeer hoge beeldkwaliteit."

Deel dit bericht

1 Reacties

Hein Kuiper

Heel mooi, en heel goed, wat fabchannel doet, een geweldig initiatief en op de juiste tijd in human history, zal ik maar zeggen. Maar bij de opmerking dat fabchannel het enige poppodium in Europa is wil ik toch een kanttekeningetje plaatsen.In Eindhoven hebben we inmiddels al bijna 2 jaar ook ervaring en kennis over het live uitzenden en registreren van concerten via internet. En meer dan 200 registraties online. CityTV.nl creëert hier een cultureel podium voor een breed publiek. pop is daar een onderdeel van.  De setup van Citytv.nl is geheel anders dan die van fabchannel. Wij gaan namelijk wel naar concerten, doen daar direct een live uitzending en registreren de boel voor de on-demand section op de site. De kosten zijn, door een kleine hightech setup, dusdanig laag dat vrijwel elke band of organisatie, met een internet-verbinding, de dienst kan inhuren. Hierdoor kan eigenlijk iedereen gebruik maken van dit podium. Verder kunnen de registraties direct woorden doorgelinkt naar de websites van de betreffende bands.CityTV.nl wordt in de lucht gehouden door, event-organisaties, bands, sponsors en adverteerders. En het werkt. CityTV.nl neemt dus het fenomeen "city" als uitgangspunt met de vele in en outs, waaronder ook pop. Groet,Hein Kuiper,CityTV.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond