Deel dit artikel
-

Facebook stopt met adserver LiveRail

Facebook stopt met het adserverproduct van LiveRail om meer aandacht te richten op zijn Audience Network, native advertising en video.

In juli 2014 kocht Facebook LiveRail, een bedrijf dat via open en gesloten programmatic exchange bemiddelt voor uitgevers in het reclameaanbod. Video is daarbij het specialisme, later aangevuld met native advertising.

Alvin Bowles, Head of Global Publisher Sales & Operations, van Facebook legt in een blogbericht uit dat LiveRails focus verandert. Bedrijven die een eigen adserver willen afnemen bij LiveRail moet vanaf nu ergens anders aankloppen. Er worden geen nieuwe klanten meer aangenomen.

Bowles wil zich gaan richten op de uitbouw van klandizie met LiveRails programmatic private marketplaces en mediation services. Hulu en A+E Networks zijn twee van de circa 75 (video)bedrijven die de programmatic private marketplace gebruiken.

Facebook is niet rouwig om het afstoten van de adserver. Steeds meer uitgevers van mobiele apps zetten Facebooks Audience Network in om op basis van persoonskenmerken van appgebruikers reclame aan hen te vertonen. Doorgerekend naar jaarbasis ging er in het vierde kwartaal voor een miljard dollar aan reclamegeld door het Audience Network. Het merendeel valt toe aan de uitgevers, een commissiedeel gaat naar de profielensite.

Naast LiveRail en het Audience Network behoort ook Atlas tot de ‘adtechstack’ van Facebook.

Foto: Barney Moss (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond