Deel dit artikel
-

‘Familiebedrijven missen de boot met e-commerce’

Familiebedrijven zijn traag met het implementeren van e-commerceactiviteiten, zelfs tot op het risico aansluiting tot de markt te missen.

Dat is de slotsom van een onderzoek dat adviesbureau BDO binnenkort publiceert. Het Financieele Dagblad had voorinzage in het stuk en schrijft erover.

De verkenning laat zien dat 46 procent van de familiebedrijven weinig of of heel weinig budget vrijmaakt voor e-commerceactiviteiten. Veertig procent geeft aan dat er überhaupt weinig kennis over de materie in huis aanwezig is.

Het krantenverhaal meldt niet welk type bedrijven of welke sectoren onderzocht zijn. Evenmin klinkt er een verklaring voor het feit waarom familiebedrijven gemiddeld lakser zijn met de ontwikkeling van het digitale kanaal dan andere organisaties.

Update 16-02-2015, 13:57PDF-link naar het onderzoek van BDO

Foto: ING Nederland (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark

Dit komt doordat men niet wil investeren in nieuwe technologie met de gedachte om op de balans meer geld over te houden. Ondertussen worden ze van links en rechts gepasseerd en dan begint er een lampje te branden. Vervolgens is het dan al te laat en zelfs de grootaandeelhouders willen het bedrijf niet eens meer redden.

Rob Boeyink

Er ontstaat inderdaad een steeds groter gat tussen de manier waarop consumenten hun klantreis (kanaal gedrag) inrichten en de manier waarop de retailers hier op in spelen.

De oorzaak is het verschil in snelheid en acceptatie niveau van nieuwe technologieën.

Het resultaat: disconnected! Er moet weer een brug gebouwd worden!

Ik gelooft dat retailers in de toekomst alleen nog maar bestaansrecht kunnen claimen waneer zij de komende jaren vol overtuiging gaan investeren in het aanbrengen van deze brug.

Zij creëren voor zichzelf in de toekomst alleen maar een kans op het aangaan van waardevolle connecties en menselijke relaties met hun omgeving, wanneer zij zichzelf in staat stellen hun gedrag continu te blijven synchroniseren met het snel veranderende kanaalgedrag van de mensen waarmee ze dagelijks in contact staan. Niet omdat dit morgen meteen resultaat, conversie of omzetgroei met zich meebrengt, maar gewoon omdat het moet. Omdat we voelen dat het zo hoort. Omdat we weten dat op dat vlak bepaald wordt wie de wedstrijd in toekomst zal winnen. Omdat dit nou eenmaal simpelweg het juiste ding is om te doen om de uitdagingen van vandaag en morgen het hoofd te kunnen bieden. Wij noemen dit The Human Switch!

Wij gaan bij IQNOMY binnenkort de uitdaging aan om samen met retailers deze technologie brug te gaan bouwen!

Jorn

Laat ze dan meteen de sprong maken naar Mobile. Daar zijn de meeste van de grotere Online ondernemingen ook nog niet goed in en hebben de Familie bedrijven een gerede kans.

Een extra groot voordeel is dat deze ondernemingen ‘in de broekzak mee kunnen’ en dus altijd aanwezig zijn om in consument overwegingen mee te worden genomen.

Voordelen van een familie bedrijf zijn vaak wel de goede financiële basis, relatief trouwe klanten en een stukje trots.

Die voordelen zijn echter ook meteen de nadelen. Het financiële voordeel kan ook ‘luiheid’ meebrengen, de trouwe klant is veelal trouwer aan zijn/haar portemonnee en het trotse staat vaak verandering en flexibiliteit in de weg.

En die twee laatste zijn de elementen waar startups juist hun onderscheid mee kunnen maken en hen in staat stelt terrein te kunnen winnen van de grotere corporates. Het toepassen van de nieuwste technologieën is voor een startup (volgens lean) geen enkel probleem, want veelal in kleine teams en dus snel te proberen en implementeren.

Een mid-size familie bedrijf zou van diezelfde principes gebruik moeten maken. En de mogelijkheden van Mobile mogen daarin absoluut niet ontbreken!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond