Deel dit artikel
-

Fietskoeriers.nl koerst weer op verdubbeling

De duizend bezorgers van Fietskoeriers.nl leverden in 2019 drie keer meer pakketjes dan in het jaar ervoor. Het bedrijf verwacht in 2020 nog een verdubbeling van duurzame bezorging, een trend ook bezorgdiensten op aanhaken.

Financiële cijfers noemen directeuren en eigenaren Marieke Snoek en Nick Vreeswijk niet, maar de operationele getallen geven aan dat hun onderneming sneller groeit dan de markt. Fietskoeriers.nl profiteert merkbaar van de trend van logistieke verduurzaming.

PostNL en DHL zijn op de markt voor pakketbezorging in Nederland marktleiders en bedienen meer dan negentig procent van de markt. In de tien procent die overblijft vinden de vernieuwingen plaats via start-ups. Fietskoeriers.nl biedt same day deliveries en next evening.

Vreeswijk: “Een jaar geleden bezorgden we negentig procent van de pakketjes overdag. Nu ligt dat rond de tachtig procent.” Twintig procent wordt in de avonduren bezorgd.

Zijn bedrijf is actief in 35 steden, heeft zeshonderd eigen koeriers en vierhonderd uit het netwerk van andere bezorgbedrijven met fietsende koeriers. Behalve voor eigen klanten (webwinkels) werken ze ook voor andere pakketvervoerders. Voor DPD bijvoorbeeld, dat zo ook de truc van de experts kan afkijken. DPD zelf experimenteert in Rotterdam met drie nieuwe elektrische vrachtfietsen.

Een rondgang op de Webwinkel Vakdagen gisteren in de Jaarbeurs te Utrecht laat zien dat alle grote vervoerders investeren in duurzame stadsdistributie. DHL werkt met streetscooters en Red je Pakketje wil eind 2021 een volledig elektrisch wagenpark met 300+ bussen hebben en fietsvervoer in 25 steden.

Coolblue heeft er geen belang bij zich op een dergelijke expo te tonen, maar ook dat heeft een groot eigen bezorgnetwerk. De blauwe bussen brengen de grote spullen. De kleine doosjes gaan in de grote steden per fiets naar hun nieuwe eigenaar. De winkel heeft zo meer greep op de kwaliteit van de bezorgdienst.

PostNL, zo blijkt, rijdt met minstens 125 fietsen in 25 steden vanuit stadsdepots. Een gecalculeerde aanname leert dat eind 2018 tussen tegen de tien procent van de pakketjes via de fiets zijn bezorgd waar dat mogelijk was. Om te voorkomen dat er lucht wordt vervoerd, scant PostNL pakketjes en adviseert het zijn klanten hoe te ‘ontluchten’. Vragen aan het hoofdkantoor van PostNL naar het actuele volume fietsers en fietsbezorgingen werden nooit beantwoord.

Een andere nieuweling in de bezorgmarkt, ook aanwezig op de Utrechtse beurs, is het Zweedse Budbee. Sinds de zomer van 2019 actief in Nederland, en met groeigeld van onder meer H&M en Kinnevik, bouwt het een bezorgnetwerk met elektrische bussen en fietsen. Nul CO2-uitstoot met ‘bezorging op maat’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond