Deel dit artikel
-

Finse app ResQ gaat nu ook in Amsterdam onverkochte maaltijden ‘redden’

De Finse startup ResQ Club biedt internetgebruikers vanaf volgende week de mogelijkheid om onverkochte maaltijden bij Amsterdamse restaurants te bestellen. Niet lang daarna volgen andere steden in de Randstad.

ResQ is het initiatief van de Fin Tuure Parkkinen. De app werd in Finland dan ook het eerst gelanceerd.  Binnen vijf maanden na de lancering in Helsinki had men 30.000 geregistreerde gebruikers en meer dan 150 eetgelegenheden als partner. Sindsdien zouden 40.000 onverkochte maaltijden zijn gered.

De via ResQ aangeboden porties van maaltijden en andere voedingsmiddelen worden voor gemiddeld de helft van de prijs verkocht. Gebruikers kunnen zelfs hun dieetvoorkeuren instellen (glutenvrij, lactose intolerant, veganistisch enzovoorts).

Nederland wordt het vierde land na Finland, Zweden en Estland. In Amsterdam doen vijftien restaurants, lunchrooms en traiteurs mee, vertelt regiomanager David Kloosterboer aan het AD. Hij komt van La Bohème Consult. Gebruikers kunnen onder meer pizza’s, lasagna, sandwiches, salades, soepen en versgebakken zoetigheden als muffins en gebak bestellen. Gebruikers krijgen een melding als de maaltijd beschikbaar is.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

7 Reacties

sjaak

wat een onzin concept. gaan we straks ook halve glazen restjes bier verkopen….? Wat een lulkoek allemaal, ga gewoon aan het werk en maak iets waar men werkelijk wat aan heeft!

mdobro

Ik ben het geheel oneens met Sjaak, wat een geweldig concept!
Hoewel ik niet geheel in de doelgroep (studenten, starters) val zou ik er graag uit principe gebruikt van gaan maken.
Minder verspilling. een product dat je met een prijs mechanisme bij een doelgroep brengt die er wel interesse in heeft.
Het is een cliche, maar dit is de Uber voor de foodsector.

Trouwens is dit geen nieuw idee, ongeveer 2 jaar out in de VS.

PS Sjaak ik denk trouwens dat je het concept niet juist interpreteert. Het zijn niet de restjes die op een boord over blijven maar hetgeen teveel is ingekocht/klaar gemaakt en dat anders ongebruikt de afval in kan.

B Martmans

Sjaak lees het stuk even rustig door. Dit is een succesvolle app in Finland, dus met zoveel klanten kan je alleen maar concluderen dat men er wat aan heeft.

sjaak

Lieve mensen, het is geen succesvolle app en ik heb het verhaal gelezen. Dit is allemaal te ver gezocht qua concept. Als je nou een oplossing biedt waarmee men scherper inkoopt…dan zeg ik top! Wedden dat het binnen 18 maanden oorverdovend stil is geworden rondom dit verhaal.

Wouter

“Binnen vijf maanden na de lancering in Helsinki had men 30.000 geregistreerde gebruikers en meer dan 150 eetgelegenheden als partner.” Is dat niet succesvol?

Stef

Omdat restaurants te maken hebben met piekdrukte en dalmomenten wordt er ingekocht op basis van de verwachte bezetting en dat dan naar boven afgerond. Deze opzet zorgt ervoor dat, het voedsel wat over is naar mensen gaat, die het eten waarderen, maar niet elke dag een restaurant budget hebben. Daarnaast voorkomt het dat u het risico loopt dat restaurants vanuit economisch oogpunt minder ‘vers’ gaan verkopen, omdat ze het ‘verlies’ niet kunnen permitteren en dus de producten een dag later tóch gebruiken. En natuurlijk is het voorkomen van het weggooien van voorbereide producten ook een toppertje. Ik denk inderdaad dat die een ‘blijvertje’ is en niet zoals Sjaak denkt een ééndagsvlieg.

Dewi

Superconcept, gaat verspilling tegen en biedt consumenten de mogelijkheden om tegen een scherpe prijs een lunch of diner in te kopen. Ik heb het altijd zonde gevonden dat er zoveel voedsel wordt weggegooid, dit biedt een win-win lijkt me. Als dit ondernemers ook de mogelijkheid biedt om vers te (blijven) inkopen, dan is dat absoluut een resultaat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond