Deel dit artikel
-

Foodz.nl zet aanval in op Iens

Dion Fokkema, initiator van Foodz.nl, weet het zeker. Zijn Funda voor restaurants moet Iens uiteindelijk voorbij streven.

De verzamelsite voor restaurants is sinds januari actief voor de consument. "Sinds augustus vorig jaar zijn bezig de contacten te leggen met restaurants en verzamelen we content voor de site", aldus de initiatiefnemer.

Op Foodz.nl zijn rond de 16 duizend restaurants vindbaar en daarvan kan de consument bij 400 restaurants online reserveren. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten is het de normaalste zaak van de wereld om vanachter de computer een reservering op te geven voor het restaurantbezoek. In Nederland daarentegen staat de markt voor online reserveringen bij restaurants nog in de kinderschoenen. Enkel Iens en Seatme zijn concurrenten te noemen van nieuwkomer Foodz.nl.

Verdienmodel

Per reservering krijgt Foodz.nl een bepaald bedrag van de restauranthouder. "Wanneer een abonnement wordt afgesloten, betaalt de restauranthouder een lager bedrag per reservering. Wordt er geen abonnement afgesloten, dan werken we op een no cure no pay-basis, maar dan is het bedrag per reservering wel iets hoger. Bovendien rekenen wij, in tegenstelling tot de concurrent, af per tafel, niet per gast", aldus Fokkema.

Op de vraag wat zijn site onderscheidend maakt van de andere twee spelers, trekt Fokkema de vergeljiking met het hotelwezen: "Wanneer de consument op zoek gaat naar een hotel, dan willen ze een overzicht zien van de plekken die nog beschikbaar zijn. Bij SeatMe en Iens moet je eerst het restaurant zoeken en dan kan je pas kijken of het nog mogelijk is om te reserveren. Die optie hebben wij ook, maar daarnaast is het ook mogelijk om te zoeken op restaurants die nog plekken beschikbaar hebben."

Niet alleen een voordeel voor de consument, zo meent Fokkema, maar ook voor de eigenaar van het restaurant: "Vooral voor de restauranthouder is het belangrijk dat mensen kunnen zoeken op basis van beschikbaarheid." Fokkema is voor de digitalisering. Als voordeel noemt hij verder dat de restauranthouders een online agenda krijgen om de reserveringen bij te houden: "Het papieren ding kan dus de prullenbak in."

Opt in

Foodz.nl biedt restauranthouders ook de mogelijkheid om contact te leggen met de consument. "Klanten kunnen op basis van opt in hun e-mailadres achterlaten. Wat betekent dat de restauranthouder zijn gast kan herkennen en bij de clientèle aanbiedingen onder de aandacht kan brengen", aldus Fokkema. Hij vervolgt: "Wat ons nog meer onderscheid van de concurrent is dat wij foto’s plaatsen. Dat is bij Iens bijvoorbeeld niet het geval. Terwijl de consument toch dat beeld wil zien."

Bij Foodz.nl zijn restaurants uit heel Nederland te vinden, met een concentratie in Amsterdam en Maastricht. Het aantal bezoekers varieert, zo laat Fokkema weten: "Maar we zitten zo rond de 3 duizend unieke bezoekers per dag." Foodz wil op korte termijn gaan uitbreiden met een mobiele applicatie.

Deel dit bericht

15 Reacties

Dion Fokkema

Bij deze wil ik voor de volledigheid benadrukken dat de titel van dit artikel niet is aangegeven door Foodz.Het is niet onze bedoeling om andere websites te benadelen.  Uiteraard zijn we zeer verheugd met de aandacht voor Foodz door Emerce. Met vriendelijke groeten, Dion FokkemadirecteurFoodz.nl

John

Hey Dion! Leuk bericht in Emerce. Je concept ziet erg goed uit. Succes met Foodz.nl GroetenJohnYouropi.com

Martijn Staal

Dion, nog een tip: als je zoekt staan nu geen standaard gegevens zoals de datum van vandaag ingevoerd. Als je dan gaat zoeken, lijkt het erop dat er nog helemaal geen restaurants zijn ingevoerd. Het is dus handig om de datum van vandaag en de straal al vantevoren in te vullen.

MVL

Leuk om wat beweging in de markt te zien!Tip: doe iets aan je kleurenschema. Ik krijg nu vooral een associatie met zuurstokken en babykamers, niet met lekker eten en drinken.

Rutger

Leuke onderscheidende site, helaas veel foutmeldingen in het gebruik, ook is de site niet geoptimaliseerd voor alle browsers, IE6 ziet er niet goed uit.

Arne

Dang, wat een drukke website. Simplify! En het K3 gehalte mag inderdaad naar beneden. Neem ook eens een kijkje bij de concurrenten. http://www.opentable.com/ Iets minder druk, maar al iets beter.

Rien

Hallo Dion, Leuke site! Ik zie dat jullie wel aandacht besteden aan de presentatie (360 gr foto's) maar nog geen online video. Misschien een leuk idee gezien de huidige techniek en mogelijkheden.  Gr, Rien

Evert Sagem

"Bij SeatMe en Iens moet je eerst het restaurant zoeken en dan kan je pas kijken of het nog mogelijk is om te reserveren."Doe je huiswerk… SeatMe is er juist op gericht de beschikbaarheid te tonen. Geef aan op welke dag je in welke stad wil eten, en je krijgt een lijst met restaurants en beschikbare tijdstippen.

Leonard Wolters

Wat een kakafonie van kleuren. Een te bombastische site, niets voor mij, terwijl ik juist binnen de doelgroep val. Simplify, focus op het allerbelangrijkste, namelijk het daadwerkelijk boeken van een reservering ! De rest is bijzaak en niet relevant.

Tom

Erg goed concept! Ik zou er zeker gebruik van maken. Een iets simpeler uiterlijk zou het wel overzichtelijker maken. Succes met de site! Mvg, Tom

Dion

Super om te lezen dat er veel opbouwende kritiek komt!We waren zelf ook al aan het kijken wat we met de homepage moesten doen. Ik vind het nu ook te druk. Wat vinden jullie van de volgende opzet? http://www.foodz.nl/images/homepage_simpel.png  Alvast bedankt! Groeten, Dion

MVL

Is al iets beter maar in mijn ogen nog steeds dramatisch. Vooral dat roze en ook wel het lichtblauw doet me nog steeds aan babietjes denken. Ik krijg er geen honger van! Waarom leg je niet een serie kleurenschema's aan een panel voor met de vraag welke associaties ze oproepen en of ze als prettig worden ervaren?

Dion

@MVL: we hebben inderdaad verschillende kleuren schema's opgesteld en gaan dit voorleggen aan verschillende gebruikers. Bedankt voor je reactie! Groeten, Dion

Jeroen van den Brink

Beste Dion (en redacteur), In uw tekst staat: "Bij SeatMe en Iens moet je eerst het restaurant zoeken en dan kan je pas kijken of het nog mogelijk is om te reserveren." Deze statement is onjuist. Een van de sterke punten van SeatMe is juist dat je kan zoeken op beschikbare restaurants en deze ook direct kan boeken. Een controle op onze website http://www.seatme.nl had dit ook aangetoond. Bovendien spaar je op SeatMe per reservering automatisch Spaarpunten. Deze Spaarpunten kunnen worden omgewisseld voor een gratis diner bij een van de aangesloten restaurants bij SeatMe zoals Visaandeschelde en Le Garage. Meer over ons Spaarpunten programma staat op onze website: http://www.seatme.nl/footerpages/points.htm  

Charlotte

Een ander nieuw initiatief op het gebied van kroegen, restaurants, clubs en hotels is Cheersplanet.  Daar kun je veel locaties vinden, maar ook je eigen favoriete locaties aanmaken. In de komende tijd wordt aan dit platform ook nog heel wat voor gebruikers interessante functionalitiet toegevoegd.www.cheersplanet.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond