Deel dit artikel
-

Online reserveringsdienst kraakt restaurantcode

De start-up Seatme heeft vandaag een nieuw online reserveringssysteem voor restaurants ontwikkeld. Een speciaal voor de online reserveringstool ontwikkelt algoritme moet een optimalisatieslag maken voor restaurants.

Realtime reserveren is niet nieuw. Er zijn meerdere initiatieven bekend. Zo werkt Iens met de service van Livebookings. "Maar niemand heeft tot nu toe de code kunnen kraken", aldus Jeroen van den Brink, Managing Director van Seatme. "Voor een vliegtuig of een hotelkamer werkt het heel anders. Een stoel in een vliegtuig is een stoel. Hoe minder er nog zijn hoe duurder het wordt. Bij een restaurant heb je vier stoelen in het systeem. Wat doe je als je een reservering hebt voor twee keer twee personen? Zet je de mensen aan één tafel?"

Samen met het Centrum voor Wiskunde en informatica heeft Seatme het algoritme ontwikkeld. Alle tafels en combinaties en de reserveringen van de afgelopen maand zitten in het systeem. En het programma maakt daarvan een vertaalslag naar de reserveringen.

Optimale bezetting

Van den Brink: "Wat normaal in het hoofd van de restauranteigenaar zit, dat rekent het programma nu uit. Het programma maakt de combinaties van de verschillende plekken, er wordt een tafelplan gemaakt en de meest optimale bezetting wordt berekend."

Seatme heeft lang gesproken met Livebookings. "Zij werken op een andere manier dan wij voor ogen hadden. Wanneer er honderd stoelen in een restaurant vrij zijn, dan zet Livebookings er 30 in het systeem. Als er een groep van 90 naar het restaurant komt, dan moet de eigenaar twintig van die stoelen terugnemen. Dat gaat misschien een paar keer goed, maar op een gegeven moment niet meer."

Mobiele applicatie

In het voorjaar volgt een mobiele site. Van den Brink: "Die lanceren we tegelijkertijd met de applicatie voor de iPhone. Hierbij maken we gebruik van gps. De applicatie laat alle restaurants in de buurt zien die nog plek hebben."

Er hebben zich ongeveer 250 restaurants aangesloten bij Seatme waarvan er rond de honderd op de site te zien zijn. "De rest werken we nog in. Sommige restaurants hebben nog wat toetsenbordvrees", aldus Van den Brink. Eerst zijn de grote steden in de Randstad aan de beurt. Seatme wil het aantal restaurants door heel Nederland in de loop van de tijd uitbreiden.

Op seatme.nl kan de bezoeker zoeken op restaurants die nog een plek beschikbaar hebben. Na het aanmaken van een account kan de gebruiker een reservering maken.

Verdienmodel

Seatme is geïnsprieerd door OpenTable.com. De restaurants betalen twee euro per eter. Komt er iemand niet opdagen, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. "No shows zijn een groot probleem bij restaurants. Daarom hebben we een spaarsysteem aan de reserveringstool gekoppeld", legt Van den Brink uit. "Een gast krijgt honderd punten per reservering. Bij tweeduizend punten krijgen ze een diner ter waarde van 20 euro. Als ze één keer niet komen opdagen krijgen ze een waarschuwing, bij twee keer gaat er een kwart van de gespaarde punten af, bij drie keer de helft en bij vier keer zijn ze alles kwijt."

Vroege vogels krijgen een bonus van duizend punten wanneer ze voor zes uur reserveren. Van den Brink: "Hiermee hopen we dat de restaurants hun bezetting kunnen spreiden."

Bron foto: comicbase (CC)

Deel dit bericht

4 Reacties

marc

wie betaalt die premie? Je eet immers vaak in verschillende restaurants.

Bastiaan

Dit lijkt wel erg veel op http://www.opentable.com. Aan de andere kant, opentable is waanzinnig populair in de VS, dus wellicht dat Seatme ook ene groot succes kan worden.

Nicole Akkermans

Omdat wij zo nadrukkelijk in dit artikel worden genoemd wil ik graag officieel hierop reageren. In de eerste plaats heeft Livebookings NIET gesproken met Seat-me, laat staan een lang gesprek gevoerd.  In de tweede plaats laten wij de keuze aan de restaurateur hoeveel couverts hij online beschikbaar wil stellen. Als een restaurant beschikt over 100 couverts dan kan de restaurateur 30, 40, 50 of alle couverts online openstellen. Ook staat het de restaurateur vrij om zijn online couverts voor een bepaalde gelegenheid in te trekken. Uiteindelijk gaat het erom dat de restaurateur zijn bezetting optimaliseert.  Als meneer van den Brink daadwerkelijk met ons had gesproken, had hij dit kunnen begrijpen.  Nicole AkkermansSales Manager – Livebookings, Benelux

jeroen van den brink

aan marc: reserveren voor gasten is gratis. restaurants betalen per gast een bedrag van 2 euro aan Seatme. van deze 2 euro betalen wij de dinercheques. is hiermee je vraag beantwoord?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond