Deel dit artikel
-

Forrester: Nauwelijks interesse mobiele datadiensten

Ruim zestig procent van de gebruikers van mobiele telefoons in Europa heeft helemaal geen behoefte aan een geavanceerde telefoon, ze gebruiken het apparaat hoofdzakelijk voor stemverkeer. Ook voor mobiele datadiensten bestaat nauwelijks belangstelling, zo blijkt uit onderzoek van Forrester Research.

Forrester sprak voor het onderzoek 18.000 consumenten in de vijf grootste markten: Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Engeland. De onderzoekresultaten zijn representatief voor alle Europese consumenten, aldus onderzoekster Reineke Reitsma.

Zo’n zestig procent van de gebruikers van een mobiele telefoon heeft in principe toegang tot internet, maar slechts 18 procent maakt er ook echt gebruik van. Toch is de potentiële markt enorm: het gaat om 17 miljoen gebruikers, negen procent van alle mobiele gebruikers in Europa.

Van alle mobiele datadiensten blijft SMS veruit het populairst. MMS (multimedia messaging) slaat vooralsnog niet aan; slechts 14 procent van de gebruikers heeft deze dienst geadopteerd. Mobile gaming en beltonen mogen zich wel in een grote belangstelling verheugen.

“De uitkomst heeft ons verbaasd, we hadden meer interesse voor mobiele datadiensten verwacht, de industrie zal daar zeker nog aan moeten trekken,” zegt Reitsma. “Instant messaging zou voor extra omzet kunnen zorgen als het gebruikersvriendelijk wordt toegepast. Maar in het algemeen zal er ook iets aan de prijs moeten gebeuren. Die vindt men te hoog.”

Ook blijkt uit de gegevens dat de groei van het aantal gebruikers van mobiele telefonie stagneert. De markt is gemiddeld voor 80 procent verzadigd. In Engeland en Italië is nauwelijks nog ruimte voor groei, alleen Frankrijk springt er positief uit met een penetratie van 69 procent. “De resterende twintig procent betreft ouderen die geen toestel zullen kopen,” zegt Reitsma. “De gegevens zeggen overigens niets over de marktpenetratie van toestellen. Gebruikers vervangen gemiddeld een in de twee jaar hun toestel. De marktpenetratie hoeft de groei in toestellen niet af te remmen.”

Nokia is volgens Forrester nog steeds marktleider op de markt voor mobiele toestellen, met Siemens en Motorola als grootste concurrenten.


Deel dit bericht

2 Reacties

Teun van Essem

dit is natuurlijk nauwelijks verbazingwekkend te noemen. Afgezien van te hoge prijzen, weet ik niet eens wat ik ervoor krijg. Ik heb net een nieuwe telefoon en keek net eens of ik al eens GPRS gebruikt had (waarvoor zou ik in godesnaam niet weten, voor datacomm is het geheel ongeschikt). Volgens de telefoon heb ik in totaal 6 minuten gebruik gemaakt van GPRS en heb ik in die tijd maar liefst 30KB aan data verstouwd. Maar ik heb geen idee waarvoor of waaraan… en dames en heren telco's, ik ben al vanaf 1996 met mobiele data bezig dus ik snap echt wel hoe het werkt. Daarom heb ik heel gauw mijn Vodaphone GPRS card (die met dat geile rooie opklapding) weggegooid, want dat is echt het aller belabberste produkt dat ik ooit heb meegemaakt. Niet vooruit te branden, GSM gaat sneller en beter.Maar goed, heb nu ook een KPN UMTS card en, heel eerlijk, dat werkt lekker; maar 5 minuten om op te starten en te initialiseren? M.a.w. gebruik ik ook nauwelijks; tegen de tijd dat die kaart geinitialiseerd is, zich heeft aangemeld op het netwerk etc. heb ik de volgende wifi hotspot alweer gevonden. Nee hoor, ik blijf bij mijn lieve gouwe ouwe blackberry, de enige datadienst die volgens mij echt werkt! 🙂

ton de liefde

De mobiele datadiensten zullen in ieder geval voorlopig slechts enkel niche gebruikers aanspreken. Voorbeeld: je e-mail checken via je mobiel blijft behelpen en doe je alleen als het echteniet anders kan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond