Deel dit artikel
-

Fraudehelpdesk noteerde vooral online bankfraude

Gedurende de eerste twaalf maanden van het bestaan van de Fraudehelpdesk (FHD) hebben 14.500 personen de weg naar deze nieuwe hulpinstantie gevonden. Het gros van de meldingen had betrekking op phishing en andere brankfraude.

Uit de meldingen die tussen februari 2011 en maart 2012 zijn binnengekomen, blijkt dat het zogenoemde phishing en andere vormen van bankrekeningfraude het meest voorkomen: de FHD noteerde 3.600 gevallen. Daarna volgen spooknota’s (900 meldingen), oplichting door nep-webwinkels (720 keer) en zogeheten voorschotfraude (690 gevallen), die bestaat uit dating-, erfenis- en loterijfraude.

Ongeveer 1.000 slachtoffers zijn daadwerkelijk opgelicht. Zij raakten gezamenlijk 10 miljoen euro kwijt, gemiddeld 10.000 euro per persoon.

Het meeste geld raakten gedupeerden kwijt aan beleggingsfraude (gemiddeld 63.000 euri), voorschotfraude (42.000), fraude met bankrekeningen (40.000), identiteitsfraude (13.000) en valsheid in geschrifte (9.500 euro gemiddeld)

De Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin) heeft Fraudehelpdesk in februari 2011 ingericht in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Doel is om fraude te voorkomen door de burger bewust te maken van de gevaren en om slachtoffers van fraude te begeleiden en te helpen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond