Deel dit artikel
-

Fraudehelpdesk vleugellam door verbod Autoriteit Persoonsgegevens

De Fraudehelpdesk moet stoppen met het op grote schaal verzamelen van voorbeelden van phishing en andere vormen van fraude op last van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens kon de Fraudehelpdesk niet duidelijk maken waarvoor de organisatie precies persoonsgegevens wilde verwerken, en waarom. De organisatie heeft voor de verwerking van strafrechtelijke gegevens een vergunning nodig. De Fraudehelpdesk, die werkt met geld van de overheid, gaat een nieuwe vergunning aanvragen.

Mensen mogen de organisatie nog wel tippen, maar men mag tot aan een nieuwe vergunning niet meer doorvragen. ‘Alles wat mogelijk te herleiden is naar een persoon, mogen we niet meer opslaan.’

‘We leggen vanaf nu geen informatie meer vast over mogelijk frauderende partijen en delen deze informatie niet meer met de politie als die daarom verzoekt,’ zo zegt de Fraudehelpdesk er zelf over. ‘Daarnaast publiceren wij geen spooknota’s en nep-facturen meer op onze website. Het betekent ook dat we zijn gestopt met het geautomatiseerd ontvangen en publiceren van valse e-mails (phishingmails). Dat de Fraudehelpdesk deze dienst niet meer uitvoert, is direct merkbaar voor vele burgers en bedrijven in Nederland. We ontvingen namelijk maandelijks gemiddeld ruim 80.000 e-mails waarvan de echtheid geautomatiseerd geverifieerd werd en waarvoor we waarschuwden via onze website en social media.’

Toch roept men burgers op om fraude vooral te blijven melden bij de Fraudehelpdesk. ‘Onze medewerkers blijven melders binnen de mogelijkheden van de wet zo adequaat mogelijk helpen.’

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Marcel

Ik had begrepen dat de autoriteit persoonsgegevens maar beperkt capaciteit heeft. En die capaciteit gebruiken ze dus om te handhaven in dit geval? Opvallend…

Jan

Vrij onverantwoord van de ACM om dit plat te leggen zonder alternatief.

Jan

Jan
*ACM moet zijn AP

Typisch overheid dit, in hokjes denken en het belang van de burger uit het oog verliezen.
Best goed mogelijk dat Fraudehelpdesk zijn zaakjes ook na overleg niet op orde kreeg.
Maar regel het dan zelf als overheid op een goed manier voordat je er de stekker uit trekt.
Ik denk dat de privacy van de burger er nu juist flink op achteruitgaat met meer geslaagde phishing en fraude gevallen.

Namna

Wie helpt nu de slachtoffers? politie zeker niet de politiek helemaal niet.😡
Wie waarschuwde de burgers voor dit praktijken niemand, we leven een een bananenrepubliek.

Mascha

Wat moeten we nu doen dan? Allemaal massaal aangifte doen bij de politie over poging tot afpersing?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond