Deel dit artikel
-

FTC heeft kritiek op reclame bij zoekmachines

Enkele zoekmachines maken onvoldoende duidelijk dat ze betaalde links opnemen in hun zoekresultaten. Ze dienen duidelijk aan te geven dat het reclame betreft en er betaald wordt voor iedere keer dat er op die link geklikt wordt. Dit zegt de FTC, de toezichthouder op het Amerikaanse handelsverkeer. "Hoever moeten we gaan in het betuttelen van internetters?", reageert een expert op het gebied van searchengine marketing.

Vorig jaar juli maakte de consumentengroep Commercial Alert bezwaar bij de FTC tegen de reclame verpakt in de vorm van zoekresultaten. De belangengroep is opgericht door de befaamde consumentenactivist Ralph Nader, tijdens de vorige verkiezingen in de Verenigde Staten nog actief als presidentskandidaat. Volgens Commercial Alert maken ondermeer AOL, MSN, AskJeeves, AltaVista en LookSmart zich schuldig aan deze versluierde reclame.

De FTC heeft nu een brief gestuurd naar de partijen die in de aanklacht worden genoemd. Volgens de Wall Street Journal krijgen de zoekmachines van de FTC de opdracht "ervoor te zorgen dat iedere betaalde link duidelijk te onderscheiden is van niet-betaalde zoekresultaten". Sites moeten ook aangeven hoe hun werkwijze is bij het presenteren van de zoekresultaten. Ook zoekmachines die in alle openheid zeggen dat ze reclame en zoekresultaten door elkaar mengen moeten volgens de FTC aangeven wat reclame is. Een 'veroordeling' is de uitspraak van de FTC niet, het betreft een aanbeveling. Enkele zoekmachines lieten al meteen weten dat ze hun aanpak al veranderd hebben, AltaVista meldde tegenover Reuters dat het zijn aanpak nog eens tegen het licht gaat houden.

"Op deze manier gaan we internetters betuttelen. Het maakt ze niet uit of ze reclame zien, zolang het maar relevant is", reageert Ralph Tegtmeier van het Belgische bedrijf Fantomaster.com , actief op het gebied van searchengine marketing. "Bovendien vermeldt dan de ene partij dat het om 'gesponsorde links' gaat, de ander spreekt van 'betaalde content'. Dat maakt het niet duidelijk. Het is beter wannneer zoekmachines open zijn over de manier waarop ze te werk gaan."

Tegtmeier, die in Amsterdam was ter voorbereiding op het congres Search Engine Marketing Tactics 2002 Amsterdam, probeert met zijn Fantomaster.com bedrijven zo goed en hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht te laten komen. Hiervoor maakt hij gebruik van technieken die omstreden zijn bij de zoekmachines. Die verwijten partijen als Fantomaster.com dat ze de zoekresultaten proberen te manipuleren en daarmee internetters om de tuin leiden. Tegtmeier laat zich er niet door van de wijs brengen. "Zoekmachines zijn zelf parasieten. Ze leven van hetgeen anderen op het web zetten."

Zoekmachines die vrij duidelijk zijn over hun commerciële bedoelingen, zoals pure pay-per-click partijen als Overture.com , zullen het nog moeilijk krijgen, verwacht Tegtmeier. Momenteel zijn ze erg in trek, wat de prijs per klik doet stijgen. "Die doorklikprijs kan in veel gevallen niet standhouden, men gaat zich afvragen of dit wel terugverdiend wordt." De pure pay-per-click zoekmachines zijn in Europa nog niet echt doorgebroken, een kwestie van achterlopen op de Verenigde Staten, zegt Tegtmeier. "We zien nu wel dat een partij als Espotting de laatste tijd sterk in opkomst is."

Deel dit bericht

6 Reacties

Edo

Partijen als Overture en Espotting zijn er ook niet om op zichzelf groot te worden. Het zijn intermediairs die de zoekmachines gebruiken als distributiekanaal voor hun adverteerders database. Dat dit in Europa achterloopt op de US komt niet door dat ze nog niet zijn doorgebroken; in de grote landen (UK, Duitsland, Frankrijk en Spanje) zijn deze partijen wel degelijk doorgebroken bij de grote portals en zoekmachines. Het wachten is echter nog op de adverteerder. Daar loopt Europa wel op achter. Dat deze partijen het moeilijk zullen krijgen zie ik niet zo vanuit deze argumentatie. De huidige zoekmachines die gebruik maken van de databases van deze PPC engines zijn dankbaar voor deze inkomsten bron. De zoekmachines zelf zouden veel tijd en moeite moeten steken in het opbouwen van zo'n advertentie database. Ik ben zelfs van mening dat door de distributie spreiding die de PPC engines bereikt hebben door hun diverse partnerships met de zoekmachines, hun database voorlopig niet geevenaard zal kunnen worden. Dat de biedingen onder druk zullen komen te staan… misschien, dit zal echter lang duren want het blijft een vraag/aanbod verhaal en via deze PPC engines is het op dit moment (en voorlopig) nog de enige wijze op een breed bereik van de doelgroep. Mochten de bied prijzen stagneren dan nog hebben deze PPC partijen een prachtige revenuen stroom die zeer gezond zal blijken te zijn.

Mike Rijken

Ik wordt zo ziek van dat controle gedoe van die amerikaanse overheid! Het lijkt wel of ze de hele wereld willen controleren. Wat is er nu mis als boven in een zoekmachine betaalde informatie staat waar ik naar gezocht heb. Als ik op zoek ben naar een vakantie in frankrijk en als eerste kom ik een site tegen die vakantie's naar frankrijk aanbiedt, dan maak het toch niks uit of dit betaald is of niet!!! Als ik de informatie maar krijg waar ik naar gezocht heb. In Engeland is er een populaire zoekmachine die nog verder gaat namelijk gegarandeerde plaatsen. Dus als ik nummer 1 wil staan, en deze is nog vrij, dan kom ik ook op nummer 1 te staan! http://www.jinibiz.com/nederland Binnen enkele weken gaat deze ook in Nederland, en daarna in alle overige landen, van start. Nogmaals.Het gaat er toch om dat je de informatie krijgt waar je naar gezocht hebt of niet!

radja

of betaalde resultaten relevant zijn is nog maar de vraag. Hier in nederland moet reclame aangegeen worden, in de krant, op tv (daar zijn die ip blokken voor). Het lijkt me dus logisch om online ook aan te moeten geven dat een betaalde link een advertentie is, geen objectieve informatie. zet dus gerust een betaalde link, maar deze moet wel te onderscheiden zijn van de echte zoekresultaten. (kijk bijvoorbeeld naar de adwords van google) //rdj

Peter Czukor

@Mike Rijken: > Ik wordt zo ziek van dat controle gedoe van die amerikaanse overheid… Yeah? Well, I get so sick when I hear others complaining about American hegemony or control over this or that. And don't jump to conclusions if you think I'm some kind of nationalist US nut, because I'm just the opposite. First of all, as an American I get to complain a lot more than you do about things our government does or doesn't do, and given that we have a right wing government which has a very hands-off policy to business, what we need is MORE government control to protect consumers, not less!! Are you not aware of the fact that this government passed laws a year or so ago (under corporate lobbyist pressure of course) protecting lawyers or accountants from suits concerning their actions in corporate policy, we now end up with the Enron-Tyco-Global Crossing-Worldcom disaster that threatens the world economy? This is the same government that voted against global warming conference policy in Japan and then says, "oh well, I guess the Arctic really is melting, too late to do anythign about it now, though, so might as well drill some more wells in Alaska"? And your point about "of ze de hele wereld willen controleren"–I thought it was the French that specialized in Americo-paranoia, not the tolerant, down-to-earth, reasonable Dutch. For better or for worse (mostlyfor worse) America is a big, fat elephant and anytime it sneezes the world shakes, and when it moves its foot, inevitably it steps on hordes of ants, but it doesn't feel the mosquitoes biting. I don't mean to incense you, as I don't think America's provincial obliviousness of other nations and cultures is a good thing, but it's simply a fact. It's a big mistake to think that it involves the US controlling the whole world, most of the time we wish the whole damn world, especially the Middle East, would shut their damn doors and leave us the hell alone, we don't want to police the other side of the world. What you see as world domination or imperialism is our reluctant efforts to keep the world sane instead of blowing itself to bits and exercising influence in places we don't really want to but everyone else either won't or can't: (Bosnia–great job there, Europe) Israel/Palestine (Europe?? Hello? Anyone home?) East Timor? (Any interest there? Heard of Indonesia, Hollanders?) And it's also true that we're often too wrapped up in our own affairs, and if US policy and actions are on the front pages of every country's top newspaper in the world, by sheer number it's simply impossible that the news from every country appears on our front pages. Case in point: I don't think I've seen news from the Netherlands on our front page since the last war criminal landed in The Hague. But please, get off that tired old horse of US world domination, it's such a joke. We just want to eat hot dogs on the 4th of July, get fat, go to movies, indulge in our own vices like everybody else, and bemoan racial equality, priest sex scandals, complain about Nike employing children in S.E. Asia (before you ever heard about it) and all the other zillions of inequities we see within our own borders. We have plenty enough to do here thank you very much, we don't need to look farther for more problems. Now before I get too far afield, this actually does relate to your comments about searching for a vacation in France, and yes of course it matters that some of the results are paid. If all the best results are in positions 11-20 (or further down), and all the paid results are at the top, then you won't know about them, and the paid results will be all you'll see. Nobody is saying paid results shouldn't be allowed (after all, I watch television and read newspapers and magazines) but I do want to know which is real and which are paid. Isn't it quite clear to you when you watch TV at home which is the TV program and which is the ad? I don't think you'd like it if you were watching a TV show reviewing French vacation spots, and it was impossible to determine the TV reporter's honest opinions from sneakily covered paid ads. Having the best results pushed down to the point where you won't see them is equivalent to de informatie niet krijgen. Finally, I do apologize for responding in English, but my written Dutch is horrible. I'm sure you'll understand me anyway as you Dutch are the most polyglot of anyone; it's the only country where the drunks at the metro asked me for money in three languages. Vive le Pays-Bas! My regards to my beloved Delft…

radja

>I'm sure you'll understand me anyway as you Dutch are the most polyglot of anyone; it's the only country where the drunks at the metro asked me for money in three languages. mind if I use that quote? :) //rdj

gekke~gerritje>

Peter,we all want our governments to protect us against over-eager businessmen, that's right. The problem a lot of people have with the U.S. is that most of the American actions in the international arena are not about protecting citizens (or 'policing') at all, but about safeguarding U.S. business interests. With enourmous military power, if needs be.Normal American reaction to this is to point to the economic advantages we Europeans have in this situation. And we have (as long as we're not appointed the next 'enemy of a free world', something you seem to have copyright on). But mind you, we take advantage of it as complices, with greedy, dirty hands. And i definitely DONT like that.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond