Deel dit artikel
-

Future of Web Apps (dag 2)

Met name voor de echte hardcore webdeveloper is FOWA een feest. Rebecca Rijnders doet verslag van de tweede conferentiedag.

Rashmi Sinha, een van de oprichters van het populaire SlideShare, een dienst voor het delen van PowerPoint-presentaties, vertelt in de sessie "Making Your App Social" over het "openstellen" van diensten. Binnen enkele uren na de lancering van SlideShare waren er al talloze presentaties geupload en inmiddels mag de site zich verheugen in 2,3 miljoen bezoekers per maand. Over het aantal beschikbare presentaties doet ze geen uitspraken.

Het idee ontstond eenvoudig. Na een congres zette iedereen zijn foto's op Flickr en filmpjes op YouTube, maar het uitwisselen van de presentaties bleef een hele toer. Daar moest iets op gevonden worden, vond Sinha, destijds werkzaam als consultant, en zo werd SlideShare ontwikkeld. "Mensen willen dingen delen en daaromheen ontstaat een social space", legt Sinha uit.

'Prachtige dingen'
"Apple maakt prachtige dingen, maar ze zijn niet open. Laat de controle varen en laat mensen met elkaar in contact treden. Maar het moet wel een individueel nut hebben, anders komen mensen niet terug. Presentaties zijn per definitie voor anderen bedoeld. Maar je moet wel de keuze hebben tussen public en private. Flickr doet dat goed. Treed in gesprek met je gebruikers, dat levert constante feedback op. Maar je hoeft niet altijd naar de hardste schreeuwers te luisteren, want die vormen niet de grote groep die je wilt bereiken."

Sinha adviseert om je dienst of applicatie zo snel mogelijk in Beta te lanceren, omdat je dan de meest zuivere feedback krijgt en de kans op falen het minst groot is. De methode om "invite only" te lanceren, raadt ze af. Het werkt misschien als je heel goed de juiste mensen weet te vinden. Maar zonder invite zullen degenen die je service het meest nodig hebben het vinden en dat is wat je wilt." Eerst lanceren, dan finetunen, luidt het devies.

Bedrijfsapplicaties

Een heel ander verhaal komt van de bekende Britse blogger en consultant Suw Charman, die juist niet over dit soort social apps komt praten, maar over bedrijfsapplicaties, waar heel andere eisen aan worden gesteld. Daar is men immers helemaal niet bereid om er eens lekker een poosje mee te spelen en experimenteren om jou vervolgens van waardevolle feedback te voorzien.

Dus de ontwikkelaar van business applicaties moet er juist zeker van zijn dat zijn tool echt klaar is voor gebruik, niet alleen technisch maar ook op gebruikersniveau. Je krijgt maar één kans. Geef niet te vaak updates, adviseert Charman. Daar zit men echt niet op te wachten. En wees flexibel. Zorg dat je grootschalig kunt zijn.

En verreken support in de prijs, want of bedrijven er nu wel of niet om vragen, support willen ze toch, dus ruim daar plek voor in. Start daarnaast blogs en wiki's, zodat gebruikers elkaar kunnen helpen. Aan dit laatste idee moeten bedrijven al heel erg wennen, is Charmans ervaring.

Een essentieel verschil dus tussen particulieren en bedrijven als het gaat om het gebruik van webdiensten. Waar de eerste groep graag gebruik maakt van open platformen, waar men kan experimenteren, spelen en zelf ontwikkelen, zien bedrijven vooralsnog weinig in de onbeveiligde open systemen en willen ze gewoon een product dat direct werkt. Het lijkt een open deur, maar voor ontwikkelaars, die duidelijk tot de eerste groep behoren, vaak lastig om zich voor te stellen.

Lees ook het verslag van dag 1 van Future of Web Apps.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul de Metter - Arlanet BV

Voor bedrijfsapplicaties ben ik het met Suw Charman eens; er is geen kritischere gebruiker dan een medewerker binnen het bedrijf. Hij doet zijn werk en verwacht van de software dat dit hem ondersteunt hierin. Kom je met een instabiele applicatie of bugs, dan ben je het vertrouwen direct kwijt. Dan wordt het een bijna onmogelijke taak om deze alsnog terug te winnen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond