Deel dit artikel
-

Gareth Nettleton (Strava): ‘Als communitymerk moet je een stuk controle uit handen geven’

Zoals we als consument de afgelopen tijd en masse naar webshops en marketplaces trokken, vonden ook sporters door de pandemie massaal hun weg naar online platformen. Strava, het social platform waarop hardlopers en wielrenners hun activiteiten bijhouden en delen, schreef sinds begin 2020 dertig miljoen actieve gebruikers bij. En besloot businesswise de focus vrijwel alleen nog op een abonnementsmodel te leggen. “We verkopen de motivatie om actief te blijven en je als atleet te verbeteren. Advertenties verstoren dat”, aldus VP Marketing Gareth Nettleton.

De pandemie heeft voor een nieuwe focus op geestelijke en lichamelijke gezondheid gezorgd. En gesloten sportverenigingen en -scholen dreven velen de fiets op of de hardloopschoenen in. Nu mensen elkaar fysiek minder kunnen ontmoeten, groeit de waarde van een online platform, meent Nettleton. De cijfers geven hem gelijk. Er zijn inmiddels zo’n tachtig miljoen atleten actief op Strava, tegenover vijftig miljoen begin vorig jaar. Mede om dat bij te benen is in 2020 nog 110 miljoen dollar groeigeld aangetrokken. En is recent de grens van vijf miljard activiteiten op het platform overschreden. Ter vergelijking: het eerste miljard werd in 2018 aangetikt. “Dat kostte ons dus acht jaar. Tegenwoordig bereiken we dat in zeven maanden.”

Je wilt magazine content lezen. Log in of meld je aan voor Emerce Premium!

  • Krijg toegang tot Premium content
  • Gratis tickets voor E-commerce Live! en Digital Marketing Live!
  • Ontvang de print-specials EGUIDE en Emerce 100