Deel dit artikel
-

Gebrekkige administratie bij faillissement Kijkshop

De curator van Kijkshop plaatst grote vraagtekens bij het faillissement van het online bedrijf. Dat gaf problemen met de liquiditeit als oorzaak aan, maar curator Martijn Hoving merkt op (tegenover Retailnews) dat Kijkshop en de dochterbedrijven pas inkochten bij leveranciers nadat de bestellingen waren gedaan. De onderneming hield dus amper voorraden aan.

Het is ook wat eigenaar Konrad van den Bosch in persberichten steeds benadrukte: ‘De kracht van kijkshop.nl zit hem vooral in Directshipping. Dit in combinatie met de techniek die achter de webshop hangt, zorgt voor lagere kosten en daarmee óók direct voor lage verkoopprijzen.’

Kijkshop keerde in 2019 terug als webshop. Eigenaar Konrad van den Bosch kocht de merknaam na de sluiting van de laatste winkels.

Uit de boekhouding komt naar voren dat Kijkshop vorig jaar nog bijna 14 miljoen euro winst maakte. De verliezen zaten vooral bij andere dochterbedrijven als Directsale.

Veel administratie ontbreekt, waardoor er sprake kan zijn van onbehoorlijk bestuur. Het totaal aan vorderingen gaat volgens de curator al richting de drie miljoen, maar met de klantenadministratie lijkt te zijn gerommeld.

Het faillissementsverslag bevat een aantal brisante details: Begin 2021 heeft een onderzoek plaatsgevonden door een (beoogde) investeerder, waaruit naar voren zou zijn gekomen dat er al geruime tijd verlies werd geleden. De
financieel directeur heeft zich vervolgens ziekgemeld en heeft daarbij, volgens opgave van het bestuur, administratieve bescheiden van de
vennootschappen verduisterd. De financieel directeur zelf ontkent dit. De investeerder is afgehaakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond