Deel dit artikel
-

‘We zijn goed voor vijftien miljoen eindklanten’

Ze tuigde in Nederland een van de eerste bedrijven op in ‘subscription commerce’. Nu is Merle Deterink onder meer verantwoordelijk voor partnerrelaties bij een startup – een b2b-evenementendienst voor de reisindustrie – die net uit stealthmodus is.

Na een jaar alweer weg bij Glossybox. Waarom?
“Via mijn werkzaamheden voor Fashion Week kwam ik destijds in aanraking met Glossybox, waar we abonnementen verkochten op beautyboxen die worden samengesteld op basis van het profiel van de klant. Daar begon ik als Managing Director Nederland en eindigde als algemeen directeur. Een hele ambitieuze club en van oorsprong Duits bedrijf uit de stal van Rocket Internet. Onlangs besloten ze te focussen op hun kernlanden: Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten. Hoewel Nederland nog groeide, moesten we alles afronden en onze activiteiten staken. Jammer, maar dat is een strategische keuze.”

Je gaat van Beauty naar Travel. Wat is de overlap?
“Allebei zijn startups die in Nederland van nul af aan zijn opgebouwd. Ook nu is het weer zaak om partijen te overtuigen van het concept en de meerwaarde ervan voor hen te bewijzen. Andere overeenkomsten zijn de ambities die we hebben en het werken in een klein team met een positieve en energieke uitstraling. Daarnaast zijn Beauty en Travel beide gevoelsproducten, hoewel het bedrijf natuurlijk wordt gebouwd op basis van KPI’s.”

Wat doet Tiqets precies?
“We zijn een b2b-dienst voor de reisindustrie die onder white label of via een API boekbare evenementen aanbiedt. Of anders gezegd: een real time dataleverancier die informeert over evenementen op een bestemming. Hierbij hebben we toegang tot meer dan zeshonderdduizend concerten, tours, sportwedstrijden en musicals. En bijna vijftigduizend tours en andere activiteiten in hondervijftig landen en vijfduizend steden. Onze partners, waaronder luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus, kunnen dat hun klanten aanbieden. Dat kan vooraf, bijvoorbeeld als je bij een vergelijker een vlucht boekt. Of via een inflightscreen tijdens je vlucht of in het hotel op plaats van bestemming. We koppelen al deze data ook nog eens met je socialmediadata, zodat we een zo persoonlijk mogelijk advies kunnen geven.”

Wiens idee was het?
“Een van de oprichters, Christiaan Solcer, stoorde zich tijdens een vakantie in Berlijn aan de tijd die hij kwijt was aan het vinden van leuke en passende uitstapjes. Die ervaring is de basis, wat hij verder uitbouwde met Luuc Elzinga, Bas de Boer en Maarten Raaijmakers. Eind vorig jaar hebben we 450.000 dollar groeigeld opgehaald. Inmiddels hebben we zeventien medewerkers. En partneren we met meer dan zeventig boekingssites, samen goed voor meer dan vijftien miljoen eindklanten.”

Dat klinkt veelbelovend. Wat is jouw rol?
“Ik ben aangenomen als Head of Partners en Customer Care. Zo ben ik in maart naar de ITB geweest in Berlijn, de grootste travelbeurs in de wereld. Daar heb ik veel bestaande en potentiële partners gesproken. Mijn doel is om te bepalen hoe partijen zo veel mogelijk uit een samenwerking kunnen halen. Dat deed ik bij Fashion Week ook, maar dan voor sponsoren en ontwerpers. En bij Glossybox met beautymerken. Zoeken naar waar je waarde kunt toevoegen, dat vergt behoorlijk veel creativiteit.”

Op je visitekaartje staat ook Customer Care…
“We willen de reiziger een mooiere reiservaring bieden. Omdat te bereiken, moet je een hele goede customer service neerzetten die in achttien talen 24/7 bereikbaar is. Dat is het andere deel van mijn takenpakket. Onze reizigers zitten immers over de hele wereld. Stel dat een museum in Amsterdam dicht is door een nucleaire top, maar dat mensen wel tickets hebben. Dan moeten wij hen direct kunnen helpen door ze te verwijzen naar een andere interessante gelegenheid in de directe omgeving. En als het even lukt met de boodschap: ‘En hier zijn de nieuwe tickets’.”

*) Dit artikel verscheen eerder in het aprilnummer van Emerce magazine (#130)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond