Deel dit artikel
-

Google brengt keurmerk voor webwinkels uit

Google rolt zijn keurmerk voor webwinkels internationaal uit. De uitstraling van vertrouwen moet de shops meer omzet opleveren en helpt consumenten veilige winkels te vinden, inclusief financiële borgstelling bij betwiste aankopen.

Nu Trusted Stores in de Verenigde Staten zijn plekje op de markt heeft gevonden, begint Google de uitrol naar andere markten. De eerste landen waar het keurmerk wordt geïntroduceerd zijn Australië, Engeland en Frankrijk. Het ligt voor de hand dat het op korte termijn ook in andere landen zal worden aangeboden.

Winkels die het Trusted Stores beeldmerk mogen voeren, gaan ermee akkoord dat ze real time en achteraf geanonimiseerde data over de aankoopprocessen in hun winkels aan Google doorgeven. Daar valt onder meer informatie over orderverzending en -annulering onder.

Met deze informatie geeft Google, net als de prijsvergelijkers in Nederland al doen, informatie over snelheid en betrouwbaarheid van een webshop. Daar komt echter bij, dat de winkels ook het betreffende Google-logo in hun AdWordsuitingen mogen gebruiken.

Het systeem is niet enkel een keurmerk, maar biedt de consument ook zicht op zijn lopende en historische orders bij aangesloten winkels. Google boort op zo’n manier weer een nieuwe databron aan, een waarbij shoppers vertellen wat ze wanneer bij wie kopen.

Bij betwiste aankopen staat Google voor maximaal duizend euro garant.

Deel dit bericht

9 Reacties

bert

Oh, dan ga ik die sites dus mijden.

Stichting WebwinkelKeur

Enerzijds een goede zaak, omdat de huidige keurmerken daarmee op scherp gezet worden. Anderzijds is het de vraag of je als webwinkel al de gegevens van je klanten ook Google toe wilt vertrouwen. Als klant voelt dat niet helemaal goed.

Michiel van Akkeren

Hoe klein is de kans dat veel van deze data nog niet bekend is bij Google? 9 van de 10 Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Heel veel Nederlanders gebruiken android op de smartphone. Enig idee hoeveel data Google daar al uit haalt? Dat zelfde geldt voor producten als Google Analytics, Google Adwords en Google+.

Zeker als op die bewuste smartphone ook apps staan voor bijvoorbeeld internetbankieren acht ik de kans groot dat het leeuwendeel van de gegevens gewoon al bekend is.

Ik snap het gevoel dat leeft, maar realistisch gezien denk ik dat de kans vrij groot is dat e.e.a. toch wel bij Google terechtkomt.

Marc

@michiel
En omdat het al bekend is er eenvoudig in berusten?
Zal je klant je er dankbaar voor zijn?
(Het wordt me allemaal een beetje te bont. Waar gaat het heen?).
Het zou een grote grap zijn als later blijkt dat al je producten ook in een Google shop aangeboden worden aan jouw klanten.
Bovendien zijn jouw gegevens (en die van je klant) geld waard. Als je je gegevens wilt geven, laat Google er dan ook fors meer voor betalen.

Marc

Als je er goed over nadenkt, kan dit wel eens een enorme impact hebben.
In de geschiedenis van de mens is er nog nooit een tijd geweest waarin zo veel macht in handen is van zo weinigen.
Dat ik arm word doordat andere mensen veel aan mij verdienen is tot daar aan toe. Als ze echter alle kennis over mij en mijn broodwinning verwerven en daardoor de macht over mij krijgen ben ik een moderne “horige” (zie Wikipedia) geworden en zij de nieuwe “adel”. Met dit verschil dat destijds de adel nog verplichtingen had aan de horige.
Wanneer zal de gewone consument (gepeupel/people) zich realiseren dat hij onderaan de “voedselketen” staat?

Marc

@Bert
Ook ik zal die sites dus mijden.
En mijn eigen site zal ik ook zeker niet aanmelden voor het keurmerk. (In respect voor mijn klanten).

Marcel

uhhh!!.. lezen is best moeilijk he!
Er staat nergens dat er ‘klant specifieke data’ wordt gevraagd, maar “geanonimiseerde data over de aankoopprocessen”.. en elke serieuze webshop stuurt deze data al middels je conversie tagging.
Ik zou me meer zorgen maken over onze en buitenlandse overheden die schijnbaar dus werkelijk alles monitoren. Google is een pracht product waar je gewoon verstandig mee om moet gaan. Als je overal een complot theorie achterzoekt zou ik maar eens de energie lobby in de gaten houden.. die weten exact wanneer je naar de wc gaat, onder de douche staat, thuis bent of watdan ook.. dat is veel enger dan een simpele aankoop op het internet.

Marc

Lezen valt best mee hoor.
Laat je niet voor de gek houden. “Geanonimiseerde data” is eenvoudig weer met andere data tot persoon/bedrijf te herleiden (A = B + C).

Geanonimiseerde data? Google bepaalt toch jouw zoekresultaten? Die van jou zijn toch heel anders als die van je vrouw of collega?
Verstandig omgaan met Google? Inderdaad. Vraag je eens eerlijk af welke woorden je NIET durft in te typen. Vorig jaar lag “snelkookpan” nogal gevoelig. En de minder onschuldige trefwoorden lijken me niet handig hier te vermelden.

Complot theorieen? Vraag dat maar eens aan Angela Merkel. Als Onbekende Oost-Duitse had ze al een dossier bij de Stasi (net bijna iedereen daar), als premier van Duitsland al bij de NSA. En wij allemaal bij Google, Facebook en Twitter.
En als je nog steeds gelooft dat die bedrijven niets met jouw privacy gegevens doen? (Omzet in 2012 Google $ 50 miljard, Facebook $ 5 miljard, TWitter < $ 1 miljard).
Complot theorieen? Dit is allang werkelijkheid…Dream on dude…

Ingteractive.com

In mijn omgeving merk ik steeds meer verzet en scepsis richting Google. Het lijkt erop dat als Google op deze manier zijn koers doorzet er meer weerstand gaat komen wat betekend dat er meer ruimte komt, draagvlak komt voor een alternatief. Zoals bijvoorbeeld DuckDuckGo.com, wat in samenwerking met Yandex is neergezet. Ik zou zeggen gebruik eens vaker een alternatieve zoekmachine. Je zal verstelt staan over de zoekresultaten die je krijgt….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond