Google draait duimschroeven mobiele aanbieders aan

Mobiele telecomaanbieders zijn niet al te happig om locatie-informatie van toestellen aan externe programmeurs af te staan. Google wil daar rap verandering in brengen. Het lijkt erop dat het binnenkort grote hoeveelheden geolocatie-informatie mobiel toegankelijk gaat maken.
Slechts een klein aantal mobiele telefoons heeft een GPS-antenne en nog minder laptops weten exact waar ze zijn. Toch zien mobiele telecomaanbieders en softwareschrijvers de toekomst in locatiebewuste diensten. Mobiele aanbieders zijn echter vrij scheutig met het toegankelijk maken van de GPS-data van hun masten.
Google lijkt echter over niet al te lang informatie te gaan publiceren waarmee mobieltjes en laptops zich bewust worden van hun lengte- en breedtegraad en hoogte.
Firefox: ‘Ik ben hier’
Vorige week verscheen in een discussiegroep van Google Gears namelijk technische informatie van een zogeheten Google Gears GeolocationAPI. In normale mensentaal betekent dat: de web browser Firefox weet, ook als een telefoon of laptop off line is, exact waar hij zich bevindt.
Firefox wordt overwegend op laptops gebruikt. Een mobiele variant van de open source web browser is in de maak bij beheerder Mozilla Foundation.
Google Gears is een browser plug-in die enkel in Firefox werkt, de web browser van voorkeur voor zo’n 20 procent van de wereldbevolking. Dat percentage groeit gestaag door ten koste van het marktaandeel van Internet Explorer.
Gsm, wifi, GPS
Gears leest kijkt via de API, en bijbehorende specificaties, in een lokaal opgeslagen database of hij wifi-, Gsm- of andere antennes en de bijbehorende GPS-informatie in de buurt herkent. Zo niet, dan krijgt de gebruiker zelf de mogelijkheid die data naar Google op te sturen. Kent Gears die geo-informatie wel dan kan die positie-informatie via de browser gecombineerd worden met producten en diensten die relevant zijn voor de betreffende stad of buurt.
De informatie over exacte locaties van wifi-toegangspunten koopt Google, net als Apple, in bij het bedrijf Skyhook. Skyhook claimt dat het momenteel 70 procent van Amerika, Canada en Australië in kaart heeft gebracht, de 50 grootste steden van Europa en 70 procent van de bevolking van Duitsland, Engeland en Frankrijk. Gsm-mastinformatie kan Google zelf verzamelen door de opgevangen Cell-id’s af te vangen, centraal op te slaan en onder zijn gebruikers te verspreiden.
Google Gears GeolocationAPI verkeert nog in conceptfase. Google-techneuten sleutelen openlijk aan het concept en staan open voor commentaar en kritieken. Dat is veelal een voorteken voor een latere uitbreiding van een bestaand product, of aankondiging van iets nieuws.
Bron foto: ArtNow314 (CC)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond