Deel dit artikel
-

Google wil greep op retailsector vergroten

“Naarmate we hun voorraden en data beter begrijpen, kunnen we dat beter integreren in onze kernsystemen. Dat is de uitdaging voor de lange termijn.” Googlebaas Sundar Pichai laat er geen misverstand over bestaan: hij wil hofleverancier worden van de digitale kant van Retail.

De eerste stappen in het uitvoeren van die visie worden nu gezet. Het is eigenlijk niet Google die dat doet, maar winkeliers zelf. Ze zijn druk bezig hun product- en voorraadinformatie te voeden aan Google, aan zoekmachine Shopping om precies te zijn.

Afgelopen jaar, zo werd gisteren bij de presentatie van Googles kwartaalcijfers bekend, verdubbelde het aantal retailers dat real time informatie doorstuurt over zijn voorraadstatus. Hoe meer data winkeliers aan Google Shopping geven, hoe groter de kans dat de consument bij hen koopt en niet bij een concurrent. Wie geen data geeft, verliest klanten. De retailer betaalt pas, als de consument uit de zoekresultaten naar zijn winkel klikt.

De consument slaat hierop aan, vertelde Sundar Pichai gisterenavond: “Het aantal mobiele zoekopdrachten in Shopping groeide afgelopen jaar met 45 procent.”

Google neemt de marktmacht niet, maar wordt hem gegeven door de winkeliers naarmate ze er meer data in stoppen. Dat beeld schetste ook directeur Kees Verpalen van Beslist.nl vorige week tegenover Emerce. Online retailers hebben geen onbeperkte marketingbudgetten en moeten dus kiezen in welke kanalen ze hoe intensief intensiveren. In afnemende mate zijn dat prijsvergelijkers. Verpalen: “De eerste, tweede en misschien wel derde prioriteit van marketeers bij webwinkels is hun aanwezigheid op Google Shopping goed in te richten. Het budget dat dan overblijft, gaat naar andere kanalen.”

Pichai lichtte ook een tipje van de sluier op over hoe hij wil kapitaliseren op zijn groeiende positie op de retailmarkt. “In het algemeen is Retail een schitterende categorie voor ons met Google Cloud. Op sommige punten verdiepen we onze samenwerkingsverbanden met retailers. Naarmate we daar bedrevener in raken, begrijpen we beter hoe ze met voorraden en data omgaan en kunnen wij dat vertalen naar onze kernactiviteiten.”

Google Cloud gaat niet over winkelen of over advertenties voor winkels, maar over de volle breedte van IT-architectuur. De technologiegigant aast zichtbaar op IT-uitbestedingen door de retail. Dat valt ver buiten de scope van de aanklacht van de Europese Commissie over misbruik van marktmacht door Google Shopping.

In het fysieke domein, dat van de bakstenen winkels, is Google Maps een belangrijk vehikel. Pichai: “Geld verdienen met Maps is iets voor de langere termijn, maar we zien nu al dat er local search goed geld wordt verdiend.” Daarbij gaat het vooral om reclame op de landkaart, vaak in de mobiele app. De topman zegt dat Maps overdag andere suggesties geeft dan op een vrijdagavond als een gebruiker in een binnenstad is.

Foto: Nguyen Hung Vu (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond