Beslist.nl: Geen geloof meer in prijsvergelijken

“Het pure prijsvergelijken heeft zijn beste tijd gehad, mede door ons eigen succes en dat van Kieskeurig”, zegt de mede-oprichter van Beslist.nl Kees Verpalen.

“In de vroege jaren van prijsvergelijkers voorzagen ze in een behoefte. Ze maakten de prijzen van een bepaald product bij verschillende webwinkels inzichtelijk. Door die transparantie kropen productprijzen over de volle breedte naar elkaar toe. De meerwaarde van prijsvergelijkers is nu grotendeels verdwenen.”

Verpalen reageert op de verkoop van concurrent Kieskeurig.nl en .be door Sanoma aan Reshift. Die uitgeverij is mede eigendom van Paul Molenaar. Hij kocht in 2006 voor Ilse Media, later Sanoma, Kieskeurig.nl uit Culemborg voor de eerste keer. Gisteren werd bekend dat hij dat voor de tweede keer deed. Verpalen heeft vorig jaar nog overwogen Kieskeurig te kopen, maar besloot dat niet door te zetten. “Dat had ons geen versnelling opgeleverd.”

De wereld voor prijsvergelijkers is afgelopen decennium sterk veranderd. Van eenoog in het land der blinden naar zoekresultaat onder de vouw of zelfs buiten de eerste pagina. “De eerste, tweede en misschien wel derde prioriteit van marketeers bij webwinkels is hun aanwezigheid op Google Shopping goed in te richten. Het budget dat dan overblijft, gaat naar andere kanalen.”

Hoewel onder de loep van de Europese Commissie, vanwege vermeende concurrentievervalsing, zet Google stevig in op Shopping. De resultaten van die product- annex prijsvergelijker worden prominent getoond in de algemene zoekresultaten van Google. Iedere consument die met Google naar een product zoekt, komt eerst langs een reclamebericht met suggesties daar omtrent. Een uitspraak van Europa hierover wordt op zijn vroegst laat 2017 verwacht. Tot die tijd blijft Shopping in Nederland verantwoordelijk voor de toenemende uitgaven aan Search.

Het inzicht dat de rol van prijsvergelijkers is veranderd, heeft Beslist.nl ertoe doen besluiten een meer transactionele rol in te nemen. Consumenten kunnen er behalve zoeken en vergelijken ook producten kopen. “Dat ontwikkelt zich staag, maar vooruit en steeds harder.”

Kieskeurig.nl was hetzelfde lot beschoren als tv-zender SBS onder Sanoma: de eigenaar wilde of kon niet de investeringen doen die noodzakelijk waren om een relevante rol op de markt te blijven spelen.

Foto: Shaun Fisher (cc)

9 Reacties

“een meer transactionele rol”?
Betekent dat ze gewoon affiliate worden?

In de zin na de passage die je aanhaalt, staat het antwoord. Bezoekers van Beslist.nl kunnen er ook spullen in een winkelmandje stoppen en daadwerkelijk kopen. Een winkelfunctie dus.

Ik ben er van overtuigd dat de ondergang van enkele prijsvergelijkers simpelweg ligt aan het feit dat ze hun core business als prijsvergelijker hebben verlaten en op zoek zijn gegaan naar nieuwe inkomstenbronnen door producten rechtstreeks te koop te stellen vanuit andere winkels, door winkeliers steeds maar weer hogere kosten aan te rekenen door een percentage te nemen op het doorverwezen product ipv een simpele click kost systeem. Al deze zaken te samen hebben voor hun eigen ondergang gezorgd. Een simpele prijsvergelijkingsite is nog steeds zeer gewenst door de consument.

@Erwin, op dit moment staat in het artikel niet de tekst “in winkelmandje stoppen”. (In een eerdere versie van het artikel misschien wel?) Nu staat er “Consumenten kunnen er …. ook producten kopen.”. Een goede vraag dus van Thomas, wat houdt dit “kopen” in? Gaan ze eigen voorraden beheren en zelf producten uitleveren / verkopen (inderdaad een eigen webshop)? Gaan ze met dropshipping werken? Of toch gewoon de bezoekers doorverwijzen naar een andere webshop zoals ze nu doen maar dan met een ander verdienmodel (affiliate ipv abonnement)?

Arne, dat ligt iets anders. Ik nam abusievelijk aan dat dat algemeen bekend is, maar leg het zogeheten winkelwagentje nog even uit.

Ingelogde gebruikers van Beslist.nl kunnen tijdens hun bezoek artikelen vergelijken en, als ze dan iets willen kopen, dat item in een winkelmandje stoppen. Aan het einde van de shopsessie geef je dan een aankoopdracht. Dat gebeurt nog steeds op Beslist. Vervolgens schiet die de orders naar de betreffende webwinkels door. Ongeveer zevenhonderd aangesloten shops maken gebruik van deze functie, die de vergelijker dus een meer transactionele rol geeft.

Ken dat hele Google shopping niet. Sneuvelt dat door adblock?

Onsamenhangend verhaal o.b.v. een invloedrijk individu, maar niet alles-bepalend. De muis in handen van de “consument” is nog steeds in handen van diezelfde “consument”. Niet iedereen begrijpt Google Shopping, maar begrijpt wel vertrouwen. Zoals consumentenbond, kieskeurig en voor een deel beslist.nl. Grote uitzondering, onder de techno-freaks, is tweakers.nl.

Vertrouwen is het kanaal, niet (altijd) wat boven de vouw zit

@Erwin: Affiliate dus.
Hoeveel aandelen heb je in Beslist.nl, of is het een goede adverteerder op je site?

Trivago is het wel gelukt als prijsvergelijker een goede marktpositie in te nemen ook al is er een Google hotel search. Heeft wellicht iets te maken met het feit dat hotels niet voor hogere positie kunnen betalen en consument direct de goedkoopste en beste optie ziet?

Probeer eens een samsung galaxy S7 op beslist te vergelijken – bijna onmogelijk. UX van shopping is 1000 keer beter.

Build a product people love – Paul Graham

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug