Deel dit artikel
-

Beslist.nl: Geen geloof meer in prijsvergelijken

“Het pure prijsvergelijken heeft zijn beste tijd gehad, mede door ons eigen succes en dat van Kieskeurig”, zegt de mede-oprichter van Beslist.nl Kees Verpalen.

“In de vroege jaren van prijsvergelijkers voorzagen ze in een behoefte. Ze maakten de prijzen van een bepaald product bij verschillende webwinkels inzichtelijk. Door die transparantie kropen productprijzen over de volle breedte naar elkaar toe. De meerwaarde van prijsvergelijkers is nu grotendeels verdwenen.”

Verpalen reageert op de verkoop van concurrent Kieskeurig.nl en .be door Sanoma aan Reshift. Die uitgeverij is mede eigendom van Paul Molenaar. Hij kocht in 2006 voor Ilse Media, later Sanoma, Kieskeurig.nl uit Culemborg voor de eerste keer. Gisteren werd bekend dat hij dat voor de tweede keer deed. Verpalen heeft vorig jaar nog overwogen Kieskeurig te kopen, maar besloot dat niet door te zetten. “Dat had ons geen versnelling opgeleverd.”

De wereld voor prijsvergelijkers is afgelopen decennium sterk veranderd. Van eenoog in het land der blinden naar zoekresultaat onder de vouw of zelfs buiten de eerste pagina. “De eerste, tweede en misschien wel derde prioriteit van marketeers bij webwinkels is hun aanwezigheid op Google Shopping goed in te richten. Het budget dat dan overblijft, gaat naar andere kanalen.”

Hoewel onder de loep van de Europese Commissie, vanwege vermeende concurrentievervalsing, zet Google stevig in op Shopping. De resultaten van die product- annex prijsvergelijker worden prominent getoond in de algemene zoekresultaten van Google. Iedere consument die met Google naar een product zoekt, komt eerst langs een reclamebericht met suggesties daar omtrent. Een uitspraak van Europa hierover wordt op zijn vroegst laat 2017 verwacht. Tot die tijd blijft Shopping in Nederland verantwoordelijk voor de toenemende uitgaven aan Search.

Het inzicht dat de rol van prijsvergelijkers is veranderd, heeft Beslist.nl ertoe doen besluiten een meer transactionele rol in te nemen. Consumenten kunnen er behalve zoeken en vergelijken ook producten kopen. “Dat ontwikkelt zich staag, maar vooruit en steeds harder.”

Kieskeurig.nl was hetzelfde lot beschoren als tv-zender SBS onder Sanoma: de eigenaar wilde of kon niet de investeringen doen die noodzakelijk waren om een relevante rol op de markt te blijven spelen.

Foto: Shaun Fisher (cc)

Deel dit bericht

14 Reacties

Thomas

“een meer transactionele rol”?
Betekent dat ze gewoon affiliate worden?

Erwin Boogert

In de zin na de passage die je aanhaalt, staat het antwoord. Bezoekers van Beslist.nl kunnen er ook spullen in een winkelmandje stoppen en daadwerkelijk kopen. Een winkelfunctie dus.

Kristof - TVserieshop

Ik ben er van overtuigd dat de ondergang van enkele prijsvergelijkers simpelweg ligt aan het feit dat ze hun core business als prijsvergelijker hebben verlaten en op zoek zijn gegaan naar nieuwe inkomstenbronnen door producten rechtstreeks te koop te stellen vanuit andere winkels, door winkeliers steeds maar weer hogere kosten aan te rekenen door een percentage te nemen op het doorverwezen product ipv een simpele click kost systeem. Al deze zaken te samen hebben voor hun eigen ondergang gezorgd. Een simpele prijsvergelijkingsite is nog steeds zeer gewenst door de consument.

Arne de Vos - AdCon

@Erwin, op dit moment staat in het artikel niet de tekst “in winkelmandje stoppen”. (In een eerdere versie van het artikel misschien wel?) Nu staat er “Consumenten kunnen er …. ook producten kopen.”. Een goede vraag dus van Thomas, wat houdt dit “kopen” in? Gaan ze eigen voorraden beheren en zelf producten uitleveren / verkopen (inderdaad een eigen webshop)? Gaan ze met dropshipping werken? Of toch gewoon de bezoekers doorverwijzen naar een andere webshop zoals ze nu doen maar dan met een ander verdienmodel (affiliate ipv abonnement)?

Erwin Boogert

Arne, dat ligt iets anders. Ik nam abusievelijk aan dat dat algemeen bekend is, maar leg het zogeheten winkelwagentje nog even uit.

Ingelogde gebruikers van Beslist.nl kunnen tijdens hun bezoek artikelen vergelijken en, als ze dan iets willen kopen, dat item in een winkelmandje stoppen. Aan het einde van de shopsessie geef je dan een aankoopdracht. Dat gebeurt nog steeds op Beslist. Vervolgens schiet die de orders naar de betreffende webwinkels door. Ongeveer zevenhonderd aangesloten shops maken gebruik van deze functie, die de vergelijker dus een meer transactionele rol geeft.

bert

Ken dat hele Google shopping niet. Sneuvelt dat door adblock?

Mark Eurlings - Opmax Online Marketing & More

Onsamenhangend verhaal o.b.v. een invloedrijk individu, maar niet alles-bepalend. De muis in handen van de “consument” is nog steeds in handen van diezelfde “consument”. Niet iedereen begrijpt Google Shopping, maar begrijpt wel vertrouwen. Zoals consumentenbond, kieskeurig en voor een deel beslist.nl. Grote uitzondering, onder de techno-freaks, is tweakers.nl.

Vertrouwen is het kanaal, niet (altijd) wat boven de vouw zit

Sander

@Erwin: Affiliate dus.
Hoeveel aandelen heb je in Beslist.nl, of is het een goede adverteerder op je site?

Tom - Growth Hacking Rockstars

Trivago is het wel gelukt als prijsvergelijker een goede marktpositie in te nemen ook al is er een Google hotel search. Heeft wellicht iets te maken met het feit dat hotels niet voor hogere positie kunnen betalen en consument direct de goedkoopste en beste optie ziet?

Probeer eens een samsung galaxy S7 op beslist te vergelijken – bijna onmogelijk. UX van shopping is 1000 keer beter.

Build a product people love – Paul Graham

Michel - sooco.nl - Sooco Webshop B.V.

@Tom @Kristof, mee eens met jullie stelling dat de functie (prijs) vergelijker teniet gedaan wordt door de variabele CPS / CPC vergoedingen die als mogelijkheid door de vergelijkers wordt aangeboden aan de merchants.

De consument ziet niet de “beste” “goedkoopste” “best gewaardeerde” maar ziet de producten van de aanbieders met de diepste portemonnee.

En de UX tja speelt ook zeker een rol.

al met al, zakken gevuld:
tarieven aanbieden/afdwingen die alleen weggelegd zijn voor de grotere partijen die betere marge afspraken met leveranciers kunnen maken en geen / te weinig effort (lees geld) gestoken in het optimaliseren van de dienst die geboden wordt (UX) aan de consument.

uiteindelijk prikt de consument daar doorheen en graaf je je eigen graf. Zonde.

Thomas

Het probleem van Beslist.nl lijkt mij meer dat ze minder toegevoegde heeft als bv kieskeurig of de consumentenbond. Daar kun je ook nog specificaties en beoordelingen zien. Wat Beslist doet is/was rondpompen van traffic.
Dit is al de 2e grote verandering in 2 jaar. De vorige keer bleek hun aanpassing funest om een aantal grote adverteerders (volledig) aan boord te houden.
Als ik het goed begrijp willen ze bv net als Amazon en Bol.com hun platform beschikbaar stellen voor derden (zonder dat ze zelf producten versturen). Met dat verschil dat die partijen al een stuk meer vertrouwen hebben bij consumenten.
Ik zou zelf dan toch liever bij de bron kopen. Misschien dat het handig is je meerdere producten in 1 sessie wil bestellen, maar dat doe ik zo weinig (N=1 weliswaar, maar toch)

Kristof

Dat is ook mijn punt. Beslist moet geen marketplace gaan oprichten dat heeft toch niks met de core business te maken? Meestal als er zulke abrupte wijzigingen zijn en plotse koersafwijkingen dan is het product al op zeep. Mensen weten op den duur niet meer wat Beslist nu is, is het een winkel? Is het een prijsvergelijker? Wie draagt de verantwoordelijkheid bij een bestelling die via hun site geplaatst worden? Sorry ik zie geen enkele meerwaarde in dit model. Enkel verwarring voor de klant en de verkopers en een onnodige niet gevraagde tussen persoon. Het is zo een beetje de neergang van eBay in de Benelux die ook meer winkeltje wilden spelen dan wat hun werkelijke oorsprong was een veilingsite.

John Eves

Beslist gaat het niet redden, ze spelen geen relevante rol meer in het veld.
Een klant wil een eerlijke vergelijking en niet een nep vergelijking waarbij de partijen die het meeste per click betalen bovenaan staan. De consument is niet gek…
Door de hoge tarieven die webshops moeten betalen voor een click of provisie bij verkoop zijn veel webshops afgehaakt.
Door de hebzucht van beslist hebben ze aan beide kanten van het speelveld hun credits verspeeld.
Een aflopende zaak…

Bert Jan - Massarius

@Sander, je schept verwarring en negativiteit 1) je rekt het woord affiliate op: als de betaling bij Beslist is, noem ik dit geen affiliate 2) het is toch niet gek dat als Kieskeurig wordt verkocht, dit een goede aanleiding is om een interview met de concurrent te plaatsen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond