Deel dit artikel
-

Google mag AdMob overnemen

De Amerikaanse toezichthouder FTC heeft geen bezwaar tegen de overname van AdMob door Google. Het technologiebedrijf betaalt alsnog 750 miljoen dollar om een stevige positie op de mobiele reclamemarkt.

Meer dan een half jaar dubde de FTC of met de beoogde overname niet een te groot machtsblok op de mobiele reclamemarkt zou ontstaan. Google en AdMob waren tot dat moment in november 2009 vooral stevige concurrenten van elkaar. Een acquisitie zou de marktverhoudingen aanmerkelijk wijzigen.

Wordt Googles macht in dit mobiele segment niet te groot? De toezichthouder nam maanden de tijd om die vraag te beantwoorden. Het unanieme antwoord luidt uiteindelijk ‘nee’.

Google verwacht de overname binnen enkele weken af te ronden.

Opmerkelijk genoeg bleek uiteindelijk Apple de grote verlosser voor Google. In januari 2010 maakte Apple bekend dat het ook een mobiel advertentienetwerk wilde kopen: Quattro Wireless.

De FTC stelt dat Apples nauwe relaties met ontwikkelaars en consumenten en de berg met gebruikersdata waar het op zit een voldoende tegenwicht bieden aan de Google-AdMob-combinatie.

Het wrange is dat, naar verluidt, Apple nog vóór Google met AdMob onderhandelde over diens overname. Steve Jobs zou echter te langzaam hebben gehandeld, wat een andere partij de kans gaf om toe te happen.

Hoe ziet mobiele reclame bij Google eruit?

 

 

Hoe ziet mobiele reclame bij Apple eruit?

 

Foto: myuibe (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul Brackel

Steve Jobs en Apple zijn echte GAME CHANGERS. Petje af! Paul BrackelP.S. iPad moet zich nog wel bewijzen.

Koos Koets

@Paul, GameChangers? Doet me eerder denken aan de Channels in Windows 95. Nog maar niet te spreken over hoe Apple niet alleen de regie over de hardware houd, maar ook over alle content die het apparaat dient te tonen. Ik ben benieuwd of ik ook mag meedoen, als ik mijn concurrerende Tablet apparaat wil adverteren op de IPad.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond