Deel dit artikel
-

Google ontwikkelt advertentie volgsysteem voor mobiele web en apps

Google gaat gebruikers van het mobiele web en mobiele apps beter volgen, zodat adverteerders hun advertenties effectief kunnen afstemmen op individuele behoeften. Dat schrijft AdAge.

Tot nu toe zijn het mobiele web en mobiele apps nagenoeg bescheiden werelden, waardoor gebruikers moeilijk te volgen zijn. Googles advertentienetwerk AdMob kon tot voor kort eigenlijk alleen gebruikers via Apples iOS en Android volgen. Openen ze een browser op hun apparaat, dan wordt de gebruiker niet meteen herkend.

Google gaat nu de cookies voor de mobiele webomgeving koppelen aan een nieuw soort cookie voor mobiele apps. Gebruikers krijgen dan dezelfde uitingen te zien zodra ze herkend worden.

Het bedrijf heeft de nieuwe aanpak bevestigd, zonder in details te treden, maar volgens kenners werkt het nieuwe systeem beter dan de huidige cookies van Google. Persoonlijke informatie wordt niet gebruikt, en gebruikers kunnen straks ook aangeven dat ze niet gevolgd willen worden.

Google wil zijn advertentietechnologie verbeteren, omdat gebruikers steeds meer mobiele apparaten voor het web gebruiken. Ongeveer de helft van de advertentieomzet komt dit jaar van mobiele advertenties, schat eMarketer. Ook Twitter en Facebook gebruiken reeds technieken om gebruikers over verschillende platformen te kunnen volgen.

De technologie kent nog wel beperkingen: consumenten met verschillende apparaten volgen is niet mogelijk. Als de gebruiker van een iPad naar een iPhone overschakelt, wordt op de laatste een nieuwe cookie geplaatst.

In de afgelopen weken is een aantal bedrijven al uitgenodigd om deel te nemen aan een proef. Wanneer het systeem wordt gelanceerd is niet bekend.

Deel dit bericht

1 Reactie

Z.Eur

Google implementeert enkel de link tussen haar 3rd party cookies en de AdvertiserID van apps.
Weinig revolutionair en de vraag is waarom ze pas nu daar mee zijn begonnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond