Deel dit artikel
-

Google overweegt koop games advertentiebedrijf

Google voert overnamegesprekken met Adscape Media, een in-game advertising bedrijf. De overname zou begin deze week rond kunnen zijn, schrijft The Wall Street Journal. Google gaat de technologie van het bedrijf voor de plaatsing van advertenties in games mogelijk ook gebruiken voor commerciele uitingen in Google Earth.

Google zou al maanden in gesprek zijn met uitgevers van computerspelen over de mogelijkheid om advertenties in online games te plaatsen. Met de overname zou Google technologie en kennis in huis halen over in-game advertising.

Volgens The Wall Street Journal had Google afgelopen jaar ook al interesse in de overname van het in-game advertising bedrijf Massive. Dat bedrijf werd uiteindelijk gekocht door Microsoft voor een bedrag van 200 miljoen dollar.

Een woordvoerder van Google wilde niet reageren op de mogelijke aankoop van Adscape. De baas van Adscape, Bernard Stolar zei dat hij ‘met elke belangrijke speler' had gesproken over acquisitie.

Dat Google adverteerders ook de mogelijkheid wil geven om te adverteren in games, lijkt een logische stap, nadat de zoekgigant al stappen heeft gezet om zijn advertentiebereik te vergroten naar krant, radio, televisie en mobiel.

Dynamische in-game advertenties
Adscape claimt 's werelds eerste ‘dynamische in-game advertising' technologie ontwikkeld te hebben. Met de gepatenteerde technologie AdverPlay kunnen adverteerders en uitgevers meetbare campagnes opzetten, die aan de game-omgeving zijn aangepast. Advertenties zijn aangepast aan geografische locatie, tijd van de dag en doelgroep. Met AdverPlay is het ook mogelijk om een koppeling te leggen tussen in-game ads en de ‘echte wereld', schrijft Adscape op zijn site.

Flinke groei games advertising verwacht
De verwachting is dat de markt voor in-game advertising de komende jaren flink zal groeien. Vorig jaar voorspelde Massive een groei met een factor tien tot eind 2009 voor de Nederlandse markt.

Dat Google zich gaat richten op online games, lijkt geen onverstandige stap. Zo blijken Europeanen het meest via de pc online games te spelen, en niet via spelconsoles zoals de Xbox. Van alle Nederlandse gamers speelt 77 procent online spelen.

Deel dit bericht

1 Reacties

Cem Yildiz

"Dat Google zich gaat richten op online games, lijkt geen onverstandige stap. Zo blijken Europeanen het meest via de pc online games te spelen, en niet via spelconsoles zoals de Xbox"." De technologie van Adscape Media is juist ook in staat om dynamische uitingen in console games (Xbox 360, PS3) te plaatsen, dus dat Google zich gaat richten op alleen online PC games, is niet helemaal waar. De markt voor console games groeit op dit moment ook harder dan die van PC games, dus het zou niet verstandig zijn om console games uit te sluiten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond