Deel dit artikel
-

Google wil flexibele privacywetgeving

Google heeft bij de Amerikaanse regering gepleit voor een meer flexibele privacywetgeving. Het bedrijf, dat zelf leeft van advertenties en daarmee te maken heeft met privacy issues, meent dat te complexe privacywetten de ontwikkeling van nieuwe internetdiensten tegenhoudt, omdat wetgeving altijd achterloopt op technische innovatie.

Dat liet een privacy-expert van Google weten (PDF) aan de commissie voor Commercie, Wetenschap en Transport van de Amerikaanse Senaat die verschillende partijen hoorde bij het bepalen van beleid voor online privacy van consumenten. Op dit moment meent Google dat innovatie belemmering ondervindt van wetgeving die achterloopt op technologisch gebied.

Een goede privacywet zou volgens Google een uitlijn moeten geven voor bescherming van de consument, waarbinnen bedrijven zelf kunnen manoeuvreren, een kaderwetgeving. Kortom, een privacywetgeving die ruimte laat voor innovatie, maar inclusief meldplicht voor datalekken. Bedrijven kunnen binnen de kaderwet met de industrie eigen regels opstellen. De privacy-expert haalt de inspanningen van de reclame-industrie en online uitgevers aan om zelfregulerende regels te ontwikkelen voor interest-based adverteren als een sterk voorbeeld van de noodzaak en het nu van industrie-gedreven inspanningen.

Google, dat het grote geld haalt uit advertentieopbrengsten, kreeg onlangs nog kritiek te verwerken omdat het informatie over wifi-netwerken verzamelde tijdens het maken van Google Street View-foto’s.

Ook Apple, dat gehoord werd door de commissie lag laatst onder vuur vanwege de eigen nieuwe privacyovereenkomst. Kamerleden in Nederland wilden meer duidelijkheid over het opslaan van locatiegegevens binnen het nieuwe mobiele besturingssysteem van Apple. Het advertentiesysteem iAd is geïntegreerd in het nieuwe besturingssysteem iOS. Nu Apple heeft aangegeven locatiegegevens te verzamelen, kan dit gekoppeld worden aan het advertentiesysteem. Hierdoor krijgt de gebruiker advertenties die beter aansluiten bij zijn interesse of omgeving. Als een Apple-liefhebber akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden, dan krijgt Apple het recht de locatiedata te verzamelen en gebruiken.

Privacyvoorvechter Sophie in ‘t Veld, D66 Europarlementariër, pleit al langer voor kaderwetgeving op het gebied van privacy. Tijdens het nationaal privacydebat ging ze ook hier weer in op de noodzaak van wetgeving die innovatie op dit gebied niet belemmert.

Op dit moment is de Europese Commissie bezig met een richtlijn die vertaald moet worden naar nationale wetgeving. Volgens een strenge uitleg van deze Europese richtlijn, moeten bedrijven toestemming gaan vragen voor iedere keer dat ze een cookie plaatsen op iemands computer. Volgens een losse, liberale uitleg hoeft niet de individu iedere keer toestemming te geven maar kan een bedrijf volstaan met het accepteren van de cookie-instellingen in de browser.

Bron foto: hyku (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond