Deel dit artikel
-

Google zoekt oorlog met uitgevers

Google test zoekdienst om binnen sites te zoeken en onderneemt een poging om toch frequenties te bemachtigen voor draadloos internet, terwijl Hollywood knokt met universiteiten. En in Nederland trekken Wilders en Verdonk aandacht met internet.

Google biedt ‘search within a search’: je zoekt binnen een populaire website van een derde partij terwijl je op de pagina van google blijft. Daarmee neemt Google de (be)zoeker het binnengaan van een site via een homepage of andere niet gewenste pagina uit handen. Zie bijvoorbeeld het zoekresultaat voor Washington Post: bood Google al een poosje ook veel bezochte onderdelen binnen die site onder het hoofdresultaat, nu is daar een zoekvenstertje bijgekomen om binnen die site te zoeken

Dat is mooi maar niet voor uitgevers die boos reageren. Want Google krijgt extra reclame-inkomsten. Zoeken op bijvoorbeeld ‘jobs’ in dat zoekvenster geeft een resultaat met reclame van Google voor Monster.com.

Toch frequenties

Google geeft nog niet op na de ‘verloren’ veiling voor spectrum voor draadloos internet. Ze opteert voor tv-spectrum dat nu niet in gebruik is. Deze zogenaamde ‘witte ruimte’ tussen de verschillende stations wil Google gebruiken voor exploitatie van draadloos internet.

Google wil dat de frequenties dynamisch worden vergeven aan de hoogste beider wat volgens de zoek- en reclamegigant zal leiden tot veel meer mogelijkheden voor draadloos internet. Cheflobbyist Richard Whitt spreekt van ‘Wifi 2.0’want dat bekt lekker in Washington.

Filterstrijd met universiteiten

Hollywoord eist filtering van universiteitsnetten en voert een harde lobby in Washington om politici deze wens te laten omarmen.

In brieven aan parlementsleden hebben de film- en muzieklobby’s laten weten dat het filteren van netten om twee redenen goed is: de piraterij van films zal afnemen en de ook het bandbreedtegebruik en daarmee de uitgaven van de universiteiten. Een verplichting tot filtering is dus behalve goed voor de industrie ook gezond voor de Amerikaanse belastingbetaler. Volgens Dan Glickman, de baas van de Motion Picture Association of America (MPAA) en Mitch Bainwol, de baas van Recording Industry Association of America (RIAA levert dat per universiteit een besparing van 1,2 miljoen dollar op.

Het wetsvoorstel waarin verplichte filtering voor de door de staat betaalde universiteiten is opgenomen passeerde reeds het Huis van Afgevaardigden. Maar in de versie voor de Senaat is de passage over filtering afgezwakt. Universiteiten zijn nog slechts verplicht om studenten te wijzen op de wettelijke consequenties van illegaal ruilen.

In de eerdere versie was overigens ook opgenomen dat universiteiten moeten onderzoeken of ze zelf legale digitale film- en muziekwinkels kunnen opzetten. Kennelijk is de netwerkbelasting daarvoor minder erg volgens Hollywood. Overigens zei de industrie eerder dat universiteiten goed zijn voor 44 procent van de piraterij van films en muziek in de Verenigde Staten. Dat is teruggebracht tot 15 procent.

‘Ask’ beschermd merk?

Bij alle problemen voor Barry Diller komt nu ook een dispuut over Askpedia.

De nieuwe vraag en antwoorddienst Askpedia, waar beloningen worden uitgeloofd voor antwoorden op prangende vragen, verbindt in de naam ‘Ask’ van Dillers concern IAC met ‘pedia’ van Wikipedia, toevallig ook het twee deel van de naam Expedia van een Dillerdochter. IAC heeft Askpedia laten weten dat ze de naam moet opgeven, anders volgt er een rechtszaak.

South Park on-demand

South Park compleet online is een fraaie bijdrage aan het web van de joint-venture van de producenten en MTV-zusje Comedy Central. Ze hebben op Southparkstudios alle 3.000 clips online gezet, en een aantal afleveringen in z’n geheel.

Echter, zo klagen criticasters, is er geen mogelijkheid om de clips in te bedden in andere sites zoals weblogs. Dat kun je volgens hen anno 2008 niet meer maken. Maar het online plaatsen wordt in het algemeen wel gezien als een gedurfde stap van de producenten en distributeurs van één van ’s werelds populairste tv-programma’s.

E-mail en data foetsie

De zoekgeraakte e-mail van het Witte Huis van de periode 2003-2005 komt niet terug. Voor een rechtbank die plan voorstelde om de verloren berichten te achterhalen zei de advocaat van het Witte Huis dat dit volkomen zinloos is. Immers, de White House Office of Administration heeft een ‘verversingsprogramma’ van hardware. Schijven worden wel overgezet, maar er kan iets fout gegaan zijn. Volgens een deskundige is het e-mail systeem van ’s werelds machtigste werkplek primitief

Er raakt wel eens wat kwijt. Nog een aardig datalek medische gegevens van zeven jaar onderzoek met 2.500 patiënten verdwenen met een laptop. Het incident was al een maand lang stil gehouden door het National Institutes of Health.

Fitnaatje en Trots

Newsweek maakt ons attent op John Malkovich in bad in een serie sketches c.q. interviews die online is gegaan onder de titel ‘Bathing with Bierko’. Acteur Craig Bierko maakt er een serie van: ongeschikt voor televisie maar perfect voor de virale verspreiding.

Dankzij Wilders’ fitnaatje doet Nederland mondiaal weer mee. Het besluit van Network Solutions om Fitnathemovie.com/ is het enige Nederlandse internetnieuws van de afgelopen maanden dat mondiaal aandacht krijgt; tot vanmorgen werden er door Google News al bijna 400 artikelen geteld in het Engels.

Ondertussen sluipt de tegenactie van Mediamatic de Arabische media binnen.

En meer internetnieuws uit die hoek: Rita Verdonk gaat met Trots op Nederland wiki’s inzetten en peilingen om de ‘mening van het volk’ te weten te komen als leidraad voor haar beleid.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ron

Een beetje een puinhoopartikel. Haast?

Karel

@Ron: Een beetje een nutteloze reactie. Niks te doen?

daan

over rommelig gesproken… wat heeft Networksolutions nu eigenlijk besloten? Wie het weet mag het zeggen, maar in dit artikel staat het in ieder geval niet ….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond