Deel dit artikel
-

Google-adverteren voor merken in Europa mogelijk toch aan banden

Van Google mag het, maar een Europese rechter gaat het binnenkort mogelijk verbieden. Het Europese Hof krijgt het advies om Google-adverteren op merknamen van concurrenten bij de zoekmachine te verbieden.

Gisteren adviseerde advocaat-generaal Niilo Jääskinen het Europese Hof in Luxemburg om misleidende Adwords-reclame te verbieden. In zijn advies aan de rechtbank raadde hij aan om reclame met merknamen als trefwoord te verbieden op het moment dat het verband tussen merk enerzijds en de adverteerder anderzijds niet duidelijk zijn.

Het Europese Hof neemt dit soort adviezen doorgaans over.

Dat meldt de New York Times.

Het gaat hierbij om een rechtzaak op het hoogste Europese niveau tussen Interflora en Marks & Spencer. Wanneer een Engelse Google-gebruiker het woord ‘Interflora’ intikt, krijg hij niet enkel Adwords-reclame van Interflora zelf te zien maar ook van Marks & Spencer en Asda. Hoewel Google deze praktijk vanuit zijn algemene voorwaarden toestaat, wil Interflora dat de Europese rechter nog eens naar deze zaak kijkt.

Een vergelijkbare zaak diende in de jaren tot 2010. Het Franse modeconcern LVMH, bekend van merken als Louis Vuitton, Moët en Hennessy, klaagde Google aan voor inbreuk op merkrecht. Concurrenten maakten reclames met merknamen van LVMH als trefwoord en reclametekst. Dat mocht van de Europese rechter. De huidige rechtzaak dient niet tussen dienstverlener en adverteerders, maar twee adverteerders.

Naar aanleiding van de rechtzaak van LVMH paste Google de gebruiksvoorwaarden van Adwords aan. Nederlandse adverteerders, en bedrijven elders in Europa, mogen sinds begin september 2010 reclame maken met de merknamen van concurrenten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Diederik

rechtzaak = rechtszaak

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond