Deel dit artikel
-

Gratis webdomeinen voor Marktplaats-handelaren

Het Amsterdamse bedrijf Dot TK scant op verzoek iemands Marktplaats- of eBay-advertenties en geeft gratis een bijpassend internetdomein weg. “Zo kun je bijvoorbeeld met een eigen domeinnaam adverteren op de prikborden in supermarkten”, aldus bedenker Joost Zuurbier.

Vanuit een kantoor in de Londense wijk Soho legt Zuurbier, directeur van Dot TK, een van zijn net geïntroduceerde diensten uit. "Met de dienst Veilingdomein analyseren wij de inhoud van iemands advertenties en suggereren een aantal passende domeinnamen." Dat gratis domein verwijst door naar iemands persoonlijke Marktplaats- of eBay-pagina. In ruil plaatst Dot TK een frame bovenaan iedere pagina met een advertentie.

385.000 Nederlandse gebruikers

Hoewel weinigen het zich zullen beseffen, is Dot TK al jaren de hofleverancier van makkelijke internetdomeinen van 385.000 Nederlanders. Zij hoeven aan de buitenwacht geen moeilijke of lange internetadressen op te geven om belangstellenden naar hun persoonlijke homepage te praten. Ze kiezen een simpel .tk-domein en communiceren dat adres.

De dienst Veilingdomein is slechts een van de nieuwigheden die Dot TK volgende week vrijdag in het Miranda Paviljoen in Amsterdam presenteert. Het bedrijf rondt dan net de lancering van zijn eigen advertentiesysteem af en geeft een API vrij voor programmeurs. Zij kunnen nagenoeg automatisch met enkele drukken op de knop een .tk-domein aanmaken.

Zuurbier, die Emerce te woord staat vanuit het net geopende verkoopkantoor in Londen, licht toe: "In Turkije is het heel lastig om een .tr-domein aan te vragen. Daarom zijn wij met onze .tk-domeinen 6 keer groter dan de lokale registrar", de instantie die van domeinenbaas Icann internetdomeinen mág verstrekken. "De API is bedoeld voor ISP's in landen als Turkije of Peru, waar het ook lastig is een persoonlijk domein aan te vragen. Want dat is de markt waar we ons op richten, de kleinere particuliere sitebeheerder."

Dot TK is sinds 2001 actief. Het bedrijf is een exclusieve registrar van Tokelau, een eilandengroep in de Stille Oceaan. Sinds oktober 2005 is Tokelau officieel gerechtigd om .tk-domeinen te verstrekken. Die dienst besteedde het lokale telecombedrijf uit aan de ondernemer uit Amsterdam, in ruil voor inkomstendeling.

Hoog bezoek uit exotisch oord

Bij de presentatie van de 'Web 2.0-diensten' van Dot TK is ook het staatshoofd van Tokelau (foto's) aanwezig, vergezeld door de minister van Transport, Energie en Telecommunicatie, de directeur van het lokale telecombedrijf Teletok en de burgemeester van Atafu.

Atafu is de plaats waar de beschadigde wereldroeier Ralph Tuijn vorige week aanspoelde. Zuurbier: "Gezien onze verbindingen met Tokelau proberen we hem nieuwe spullen te verschepen zodat hij toch met zijn Zeemand Ocean Challenge door kan gaan."

Dat de exotische gasten over komen vliegen voor de aanstaande productpresentaties is niet bevreemdend. Zuurbier: "Dot TK levert een dubbelcijferige bijdrage aan het bruto binnenlands product van de eilandengroep." Hoeveel dat exact is, houdt hij voor zich.

Inhoudelijk relevante advertenties

Het Amsterdamse bedrijf beheert momenteel 1,6 miljoen .tk-domeinen. De sites achter die domeinen verwerken dagelijks 6 miljoen unieke bezoekers. Aan hen vertoont Dot TK beeld- en tekstadvertenties. Vanaf volgende week, als advertentiedienst Buy-an-Eye van start gaat, 'leest' Dot TK als het ware wat er op de webpagina's staat en zoekt daar inhoudelijke passende advertenties bij. "Uit eerste proeven daarmee blijkt dat die gerichte benadering tot een verzesvoudiging van de omzet leidde."

Met Yahoo wordt een strategische alliantie opgezet, om commerciële uitingen uit Yahoo's advertentieprogramma door te plaatsen. "Wij leveren hen via XML trefwoorden en krijgen passende adverenties terug." Met Google hoopt Dot TK tot vergelijkbare afspraken te komen.

Dot TK opende onlangs een verkoopkantoor in Londen om dichter op de internationale media- en advertentiemarkt te zitten. Van een overname van het winstgevende bedrijf is vooralsnog geen sprake. Zuurbier: "We willen eerst op eigen kracht verder groeien."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond