Derp

Greetz bouwt kaartenhuisimperium verder uit

Greetz probeert nog een stukje van de Nederlandse wenskaartenservicemarkt af te snoepen. De online kaartenboer kondigt maandag de overname aan van Kaartenhuis, een online platform in Nederland voor het versturen van e-cards.

Met de overname wil Greetz de groei in Nederland een extra impuls geven. Greetz financiert de overname met eigen middelen. De overnamefee is afhankelijk gesteld van de mate waarin Kaartenhuis bijdraagt aan de groei van Greetz.

In de aanloop is er goed gekeken naar de strategische waarde die de overname met zich mee zou brengen. "Het moet een toegevoegde waarde hebben. We hebben besloten dat een deel van de overnamefee performace based is. Mensen die via Kaartenhuis een echte kaart gaan versturen dat is natuurlijk een ideale kruisbestuiving. Als deze kruisbestuiving zo sterk is als we verwachten, dan is de overnamefee uiteindelijk ook hoger", aldus Johan van Vulpen, directeur van Greetz.

Op Greetz, een service van Venspro, kunnen bezoekers gepersonaliseerde kaarten versturen via het internet die thuis bij de ontvangers op de mat vallen. Kaartenhuis heeft jaarlijks 9 miljoen unieke bezoekers die gratis e-cards versturen.

Deze twee grote spelers bedienen beide een andere markt. De e-cards van kaartenhuis en de kaarten van Greetz worden gebruikt voor andere doeleinden. "Er kleeft een meer emotionele waarde aan een echte kaart", aldus Van Vulpen. "Dat zie je ook terug in de prijs. Mensen zijn bereid te betalen voor echte kaarten. E-cards zijn toch wat vluchtiger." Met de overname hoopt het bedrijf de doelgroep verschillende opties te bieden.

Van Vulpen heeft een duidelijk doel voor ogen met de overname. "We willen de e-card verzenders op Kaartenhuis er op attent maken dat ze ook een Greetz-wenskaart kunnen maken en versturen." De gepersonaliseerde wenskaarten van Greetz is volgens de directeur ‘the best of both worlds’ "Het gemak van internet, gecombineerd met de hoge attentiewaarde van een tastbare wenskaart." Greetz houdt de twee diensten verder gescheiden. "Ieder met een eigen kracht en een eigen positionering."

De overname past ook in de ambitie van Greetz om internationaal te kunnen groeien. Greetz  is nu marktleider in Nederland en actief in Groot-Brittannië. "In 2007 werden er in Nederland 2,2 miljoen Greetz-wenskaarten verstuurd. Dat is twee keer zoveel als het jaar ervoor. In 2008 verwachten we mede door deze overname weer zo’n stevige groei, " aldus Van Vulpen.

Na de overname is Greetz voor 100 procent eigenaar van het bedrijf. Peter Zijderveld, directeur van Kaartenhuis blijft nog een jaar aan binnen Greetz om de overname optimaal te begeleiden.

In maart oordeelde de rechter nog dat Hallmark contractueel vastgelegde afspraken met Greetz niet hoefde na te komen. Venspro ontwikkelde software voor een applicatie om gepersonaliseerde wenskaarten te versturen. Deze software werd niet alleen gebruikt voor Greetz, maar ook voor het presenteren van Hallmarkgreetz. Om de investeringen voor de technische ontwikkeling van deze ‘printing on demand’-service veilig te stellen sloot Venspro in 2004 een samenwerkingsovereenkomst Hallmark.

In de samenwerkingsovereenkomst kwamen beide partijen overeen, dat na afloop van de overeenkomst, Hallmark zich twee jaar niet op de markt zou begeven van Greetz. De wenskaartengigant wil nu zelf met een soortgelijke service komen.

Bron foto: "T" altered art (CC)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug