Deel dit artikel
-

Greetz met Hallmark klaar voor wereldwijde uitrol

Greetz, de online service voor het versturen van echte wenskaarten, start deze zomer een pilot in de Verenigde Staten. Dat is mogelijk door een samenwerking met Hallmark.com. Het uiteindelijke doel van Venspro, het bedrijf achter Greetz, is om de zelfgemaakte wenskaarten van consumenten wereldwijd binnen een dag te kunnen bezorgen.

Greetz werkte in Nederland en België al sinds 2004 samen met Hallmark Benelux. Daardoor kunnen consumenten op Greetz.nl kaarten maken door hun eigen foto’s up te loaden, maar ook aan de hand van Hallmark-beelden een eigen kaart samenstellen. In de Verenigde Staten kunnen Hallmark-klanten nu ook al echte wenskaarten via de site versturen, maar nog niet personaliseren. Dat gaat Greetz mogelijk maken. Onlangs heeft het duo de domeinnaam Greetz.com overgenomen. "We zijn nu echt klaar voor de internationale uitrol", zegt medeoprichter Johan van Vulpen. De ambities zijn groot. Bij de Kamer van koophandel staan inmiddels de namen Venspro Azië, België, Australië, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten al genoteerd.

Lage marges
Sinds de start in 2003 hebben de Erasmusstudenten Simen Schimmel en Van Vulpen de backoffice van hun online wenskaarten service zo aangescherpt dat het mogelijk is de zelfontworpen kaarten voor een bedrag vanaf twee euro te drukken én te bezorgen. "Vergelijk het met McDonald's", zegt Schimmel. "Wij hebben door de samenwerking met twee grote partners Hallmark en Xerox eigenlijk de recepten en de keuken helemaal gestandaardiseerd." Daardoor is het concept probleemloos in andere landen op te tuigen. Zo heeft het duo onder meer een machine laten maken die de kaarten bij de drukker in speciale wenskaartenveloppen stopt. De personeelskosten zijn daardoor minimaal. Desondanks zijn de marges laag, geeft Vulpen toe. "Het is eigenlijk net als in de retail. Het gaat om de volumes."

En daar begint nu groei in te komen. In Nederland zijn sinds de oprichting inmiddels bijna een miljoen kaarten verstuurd via Greetz. Gemiddeld gaat het nu om 3000 kaarten per dag. Maar dat is natuurlijk niks vergeleken de potentie van de Amerikaanse markt. Nederlanders sturen gezamenlijk zo’n 450 miljoen wenskaarten per jaar. In Amerika zijn dat er in totaal tien miljard op jaarbasis. Uiteindelijk hoopt Greetz binnen elk land waarin ze actief zijn "enkele procenten" van deze kaartstroom te kunnen claimen.

Cultuurverschillen
Voor de pilot, die loopt van juli tot december, worden alleen al twee miljoen Hallmark-klanten aangeschreven met de vraag een wenskaart te maken. Voor de officiële introductiefase daarna, die loopt tot in maart 2007 schaalt Greetz zijn capaciteit op naar gemiddeld 15.000 kaarten per dag, met piekmomenten tot 120.000 kaarten per dag. Daarna moet Greetz gemiddeld 40.000 kaarten per dag kunnen afhandelen en pieken van 320.000 kaarten per dag aankunnen.

Bij de lancering van de kaartendienst in Amerika moet wel rekening worden gehouden met cultuurverschillen. Amerikanen zijn ook in wenskaarten veel explicieter in het uiten van hun emoties. "Hallmark heeft ons daarom bijvoorbeeld gevraagd hun klanten te helpen bij het uiten van hun emoties Per categorie zullen we enkele tekstsuggesties doen, die consumenten kunnen aanklikken en vervolgens bewerken."

Afgeleide diensten
Greetz focust nu vooral op de internationale uitrol voor particulieren, maar denkt ondertussen wel na over afgeleide diensten voor bedrijven. Inmiddels is het bijvoorbeeld al mogelijk voor secretaresses om een businessaccount aan te vragen, zodat ze op rekening wenskaarten kunnen sturen aan zakenrelaties. "Dat zijn enorme volumebouwers natuurlijk." Ook overweegt Venspro om kunstenaars en fotografen toegang te geven tot de applicatie zodat zij hun werk op wenskaarten kunnen verkopen.

 

Deel dit bericht

7 Reacties

meme

Dit product is niet zo nieuw als de ondernemers doen voorkomen. Immers eind jaren negentig waren er ook al een paar odnernemers die met een gelijksoortig product op de markt kwamen. en ja, zij hadden ook gelijk een kantoor in de VS. Het bedrijf, waarvan de naam mij even si ontschoten, heeft later nog een herstart getracht in de VS onder de naam Mailsmith. Ook dat strief een vroegtijdige dood.

foo

@memekeekaboo.com?

Stijn

".. een samenwerking met Hallmark.com…" Nieuw product of niet, met Hallmark erbij lijkt mij de kans op falen wel erg klein.

Bas

Niet voor niets genomineerd voor de PricewaterhouseCoopers Innovator Award, die op het Nationaal ICT Event uitgereikt zal worden.

Dennis

Het product is inderdaad niet nieuw, een wenskaart is al enkele eeuwen oud, maar het business model wel. Keekaboo was destijds een pionier maar kwam voor de markt nog te vroeg. Greetz bestaat inmiddels 3 jaar is winstgevend en vertsuurt gepersonliseerde wenskaarten zonder advertentiemodel. Met partners als Xerox en Hallmark hebben ze wel twee marktleiders te pakken. Ik voorzie zowaar een nieuw Nederlands internet succesje in de maak…

Janny Schutte

Het smaakt inderdaad naar meer en succes is en blijft een mooi woord! Dit gaat zeker een succes worden.

ysbrand keizer

Op funda.nl heb ik onlangs zelf gemaakte verhuiskaarten besteld. De verhuiskaartenservice wordt door Publivaria geleverd.Het businessmodel is nagenoeg gelijk. De site kent meer mogelijkheden. Ook kansrijk om succesvol uit te kunnen rollen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond