Gronings Crowdynews grossiert in social Tour-nieuws

De Groningse social nieuwsdienst Crowdynews publiceert speciaal voor de Tour de France een widget met daarin al het relevante nieuws uit de wielerronde, geoogst uit social media.

Traditionele media als kranten hebben het alleenrecht op publicatie van nieuws niet meer. De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat iedereen direct online kan publiceren wat hij wil. Soms zijn dat tekst- of beeld fragmenten die deel uitmaken van een nieuwsgebeurtenis. Crowdynews herkent dat soort uitingen in hun context.

Nu de Tour de France op het punt staat beginnen, nemen de Groningers de gelegenheid te bewijzen wat hun technologie kan. “We leveren al miljarden impressies per maand over de hele wereld. Om zo snel mogelijk te leveren gebruiken we technologie van Akamai en Dyn”, aldus oprichter Edwin Kuipers.

Online uitgevers kunnen tijdens de Tour de Nederlandse widget gratis in hun site opnemen. Daarmee vullen ze hun eigen berichtgeving aan met relevante vermeldingen op social media. De Groningse technologie is gebouwd met taalherkenning en kunstmatige intelligentie en is in staat om bij grote en kleine events, waar ook ter wereld, bijpassende social uitingen erbij te zoeken en te tonen op nieuwssites.

Kuipers over zijn wereldpromotie: “Tijdens de Tour kijken gedurende drie weken drie miljard mensen naar dit ene sportevenement. Onze klanten maar ook potentiële klanten kunnen de widget als special in hun site opnemen zonder dat er een extra redactionele slag moet worden gedaan. Voor ons is dit een showcase.”

Foto: Victor van Werkhooven (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug