Deel dit artikel
-

Grote mobiele aanbieders stoppen flat fee internet

De tijd van flat fee mobiele data-abonnementen lijkt voorbij. De eerste twee grote, internationaal opererende telecombedrijven doen hun ‘altijd onbeperkt online’-abonnementen bijna noodgedwongen de deur uit.

De tijd van de databundels is weer terug, maar nu op mobiel internet. Vorige week was het al AT&T uit Amerika dat stopt met flat fee data-abonnementen. Amerikaanse klanten kunnen of 200 Mb of 2 Gb kopen voor 15 of 25 dollar per maand. Overschrijding van de limiet loopt al snel in de papieren.

Gisteren was O2 de eerste mobiele aanbieder in Europa die onbeperkt mobiel internetten de nek omdraait. In Engeland brengt O2 een paar nieuwe abonnementen op de markt, met bundels van 500 Mb, 750 Mb en 1 Gb. De ‘oude’ flat fee-abonnementen worden niet omgezet, maar nieuwe klanten vinden geen onbeperkt mobiel internet meer in de schappen. Dat wordt vanaf nu uitgefaseerd.

De Financial Times bericht dat het fusiebedrijf T-Mobile/Orange in Engeland alsmede 3UK ook de stekker uit flat fee data gaan trekken.

Telefónica is met O2 ook actief in Duitsland, Ierland. Tsjechië en Slowakije.

Zowel AT&T als O2 zijn in Amerika en Engeland de exclusieve wederverkoper van Apples iPhone. Het lijkt erop dat die telefoon ook aan de basis ligt van de gewijzigde abonnementen. iPhone-gebruikers blijken namelijk enorme hoeveelheden mobiel dataverkeer te consumeren. Bij T-Mobile in Nederland leidt dat er op sommige locaties zelfs toe dat het netwerk van de aanbieder onbereikbaar en dus onbruikbaar is.

Naarmate er meer goede smartphones op de markt komen, stijgt de belasting van de mobiele datanetwerken. Een eenduidige, toekomstvaste oplossing voor dit technische probleem bestaat vooralsnog niet op korte termijn. AT&T en O2 kunnen met de nieuwe ‘verkeersdrempels’ hooguit het dataverkeer temperen.

Afgelopen dinsdag bleek tijdens een Online Tuesday-bijeenkomst in Amsterdam hoe eenvoudig het is om met een klein gezelschap een mobiele zendmast onbereikbaar te maken voor de directe omgeving (bekijk video).

In Nederland werden er, volgens marktonderzoeker GfK, vorig jaar 900.000 data-abonnementen verkocht. Er komen nog iedere maand 70.000 tot 80.000 nieuwe mobiele surfers, mailers en chatters bij. GfK verwacht dat in 2015 driekwart van de mobieltjes in Nederland een smartphone is. De helft van de smartphones wordt nu al verkocht met een mobiel data-abonnement.

Foto: silverisdead (cc)

Deel dit bericht

10 Reacties

Stradivarus

Wat een slecht verhaal…. Daar gaat de markt voor smartphones, straks in een keer door de telecombedrijven de nek omgedraaid.Ben benieuwd hoe ze de opkomende mobiele-internet-(op laptops)-markt waar zoveel marketingeurotjes naartoe zijn gegaan weer keurig netjes worden terugverdiend. Of mag je dan ook gewoon lekker per MB gaan aftikken. Zeg maar dag tegen mobiel internet.

Albert Treur

Ik zeg wifi? IM > MVoiP?

Erwin Boogert - Emerce

Dat zou kunnen helpen als je iedereen vraagt zijn het wachtwoord van zijn wifi-zendertje met de rest van de wereld te delen. Behalve met de 419-boeven natuurlijk. ;-)

Arno Bouwens

hoe gaat het eigenlijk met FON? Krijgen ze voet aan de grond met hun open wifi routers?

Patrick Mulder Adfiliate

een zendmast onbereikbaar te maken? Graag wat meer research Emerce voordat jullie deze onwaarheid overnemen van de presentator tijdens #OT

Erwin Boogert - Emerce

Hoe zit het wel, Patrick?

Koos Koets

Het probleem is dat 2 jaar terug de smartphones, relatief weinig data binnen haalde, echter de huidige smartphones als iphone en android, slurpen met gemak een "normale" website binnen, ik geloof dat 2 jaar terug het gemiddelde dataverbruik zo rond de 15 MB lag voor mensen die Flatfree surfde. Echter een beetje website is tegenwoordig al snel een halve MB, kortom dan gaat het erg hard. Kortom de hardware van de providers word veel zwaarder belast als ze verwacht hadden, en nu willen ze dus met name de groot verbruikers dwingen hier meer voor te gaan betalen.

stef van der Ziel

Mobiele operators geven aan dat dataverkeer het afgelopen jaar met een factor 3 groeide. Het is niet het surfen, emailen of social media dat al dit extra verkeer verzorgt. De twee grootste factoren zijn windows updates en video: laptops met 3G dongles en smart phone gebruikers. Windows pollt te vaak of er windows updates zijn en begint deze ook automatisch te downloaden. Ook al ben je verbonden via 3G. Dat is een serieus probleem dat mobiele netwerken dicht-trekt. Windows zou een optie moeten hebben dat updates niet automatisch worden gedownload als je via 3G verbonden bent.  iPhone en andere smart phone gebruikers gebruiken ook aanzienlijk meer video. Video ondersteuning in oudere 3G toestellen is brak: 3GPP heeft nooit goed genoeg gewerkt, de processing power was te laag en de schermpjes te klein. Operators geven aan dat 1/3 tot 2/3 van het verkeer (nu al) online video is, voornamelijk YouTube. Video is een enorme belasting voor mobiele netwerken. Er zijn bottlenecks in mobiele netwerken. De radio capaciteit tussen de client en de zendmast is beperkt. Maar de backlink tussen de zender en het netwerk is nog krapper: ca 8Mbps door de lucht en (waar aanwezig) 2-20Mbps via bijvoorbeeld DSL in dichtbevolkte gebieden. In meer landelijke gebieden zoals Spanje en Itali? is zo'n grondlijn per zendmast onbetaalbaar waardoor al het verkeer via de beperkte ether (mast-mast-mast) gaat.  Ook zijn de verbindingen van de operators naar het internet toe beperkt: 10Mbps, 100Mbps, hooguit 1Gbps links. T-mobile rept over 235TB aan dataverkeer per maand. Dat is overigens maar 750Mbps continue belasting: een eenvoudige streaming server kan meer dataverkeer veroorzaken. 750Mbps is maar 750 gelijktijdige iPhone kijkers op een klantenbestand van meer dan 5 miljoen. Al deze beperkingen en de grote toename van gebruik heeft als effect dat mobiele netwerken trager worden en zelfs gaan haperen. Ik was onlangs in New York en daar was AT&T een drama waardoor je vaker onbereikbaar dan bereikbaar was. Gesprekken vallen weg, SMS-en komen veel te laat aan en 3G data (als het werkt) is nog langzamer dan GPRS… Om juist die video's en ook windows updates en andere populaire, zware content toch goed naar de gebruikers te kunnen distribueren wordt gekeken naar content offloading (logistiek).  Ook kan het niet anders dat de overheid meer frequenties beschikbaar stelt, en dan niet tegen die absurde tarieven: vele miljarden voor maar een paar Mbps, daar is geen case van te maken. Offloaden via meer WiFi hotspots is ook een goed plan. Ik zie LTE de problemen ook niet oplossen. Aan DVB-H projecten hebben we in het verleden meegewerkt, maar deze techniek schaalt niet qua aantal zenders, werkt alleen maar voor live TV en het werkte sowieso nooit echt goed. KPN kondigde ook aan met flat-fee te stoppen. Caps op abonnementen zijn wel te verklaren: de nodige investeringen in het netwerk moeten ergens van worden betaald. Het is op zich fair om veelgebruikers meer te laten betalen en niet de kosten af te wentelen op kleingebruikers die onevenredig veel betalen voor hun bundel.  Maar Flat-Fee opheffen is wel een risico voor online mobiele diensten. Juist dankzij flat-fee begint deze business eindelijk vorm te krijgen. De tarieven voor niet-flat-fee mobiel verkeer (1.000 tot 10.000 keer duurder dan op internet en internationaal roaming is tot wel 100.000x zo duur) zijn extreem. KPN verwachtte dat de heftige groei er overigens wel uit is en gaat uit van een verdubbeling van mobiel traffic elk jaar: dat denk ik niet. De iPad is nog veel leuker voor online video: populairder dan de iPhone, simlock vrij, groter scherm, hogere kwaliteit video, langere kijktijden. Allemaal factoren voor exponenti?le mobiele traffic groei…

sven

In hoeverre komen deze problemen overeen met de reguliere internet abonnementen eind jaren 90 ? Ik was destijds bij een ISP werkzaam. Door de komst van ISDN en ADSL hebben providers destijds ook maatregelen genomen rondom dataverbruik om kosten in balans te krijgen. Uiteindelijk hebben volgens mij de partijen die geen beperkingen hebben ingevoerd het meest geprofiteerd. Wel werd er een 'fair use policy ' opgenomen om in ieder geval de meest extreme gebruikers een ander abonnement aan te bieden of te weren. Verder werd er voornamelijk hard geinvesteerd in extra capaciteit, ging de kostprijs omlaag en kunnen we momenteel zonder zorgen eindeloos downloaden via ADSL.

Koos Koets

Sven, dat kan je niet helemaal vergelijken denk ik, destijds koste dit ISP's vooral geld aan bandbreedte die ze extern moesten inkopen, wat ik begrijp is dat de hardware nu dermate belast word dat dit niet meer voldoet, dus een behoorlijke kostenpost, die men nu graag in rekening brengt bij de consument, ik ben geen expert op dit gebied, maar kan me dit voorstellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond