Deel dit artikel
-

KPN met nieuwe, dure abonnementen mobiel internet

De duurste bundel kost 150 euro per maand en biedt maximaal twee gigabyte dataverkeer. Iedere megabyte daarboven kost tien cent. “KPN zal niet slechter worden van deze nieuwe abonnementen”, aldus analist Ed Achterberg van Telecompaper.

Vanochtend presenteerde KPN zijn nieuwe mobiele prijsstrategie, die ingaat per 5 september aanstaande. Nieuwe klanten gaan bundels kopen waar zowel internet, sms als mobiele data standaard inzitten.

Er komen drie soort abonnementen. Naarmate iemand meer belt en meer mobiel internet gaan de prijzen omhoog. In een persbericht zegt het telecombedrijf: “KPN heeft besloten geen diensten te blokkeren of diensten afzonderlijk te tariferen. De abonnementen voldoen aan de op handen zijnde nieuwe wetgeving en zijn netneutraal. De klant meer zal gaan bijbetalen voor zijn nieuwe smartphone, aangezien deze toestellen steeds duurder worden.”

De tarieven voor nieuwe klanten na de zomer bij KPN:

en bij Hi:

Tot de afgelopen maanden kostten mobiele databundels bij telecomaanbieders doorgaans tien euro per maand. Klanten kregen daarvoor ongelimiteerde toegang. Daar komt een einde aan. De kosten voor aanleg en beheer van het mobiele datanet gaan omhoog, terwijl de inkomsten anders gelijk zouden blijven. Door de databundels te limiteren en de prijs afhankelijk te maken van de snelheid proberen aanbieders die financiële patstelling te keren.

De nieuwe tarieven gelden niet voor Telfort.

Analist Ed Achterberg van Telecompaper zei daarnet op het Radio 1 Journaal: “Het wordt lastig kiezen voor de consument. Hij weet niet exact wat er in een bundel zit, wat bijvoorbeeld 2 gigabyte concreet inhoudt. KPN zal er niet slechter van worden.”

Foto: Yeray Hernández (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen

“KPN zal er niet slechter van worden.”
Op korte termijn wellicht niet nee, maar als je de markt een beetje volgt weet je dat met de opkomst van het gratis wifi elk telecombedrijf het in de nabj toekomst erg lastig gaat krijgen…

Robbie

“KPN zal er niet slechter van worden.”

KPN brengt niets nieuws, maar wil enkel het verdienmodel terug brengen om (op termijn) uit de rode cijfers te blijven. Kortom, een aanpassing van het businessmodel waarbij de gebruiker meer gaat betalen voor dezelfde (/behoud van)service. Worse shit in een nieuw jasje. En waarschijnlijk hebben de CEO’s van Vodafone en KPN dit al tot in de vieze details voorbesproken.

KPN zal op termijn het kind van haar eigen rekening gaan worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond