Deel dit artikel
-

Groupon: bier en manicures met korting

[Column] Er is op een bepaald moment altijd een aantal bedrijven die de aandacht van de grote techblogs volledig opslurpen. Dit jaar zijn dat Twitter, Facebook en Foursquare. Iedere scheet is nieuws. Tussen deze gevestigde namen is een belangrijke nieuwkomer opgestaan, de laatste talk of Silicon Valley. Een oud idee in een nieuw jasje, waar volgens analisten héél veel centen te verdienen zijn.

De startup heet Groupon. Groupon staat voor "group coupon", een kortingscoupon op producten die pas geldig wordt als een grote groep er gebruik van maakt. Elke dag is er een "Deal of the Day" in honderden steden wereldwijd. Wie gebruik maakt van zo’n deal krijgt korting op producten, diensten of abonnementen van een lokale ondernemer. Groupon maakt haar aandeelhouders blij door een commissie te pakken.

Het systeem werkt zo goed omdat je afhankelijk bent van anderen voor je korting. Je krijgt namelijk pas korting op, bijvoorbeeld, een avondje bowlen als een paar honderd andere mensen óók beloven langs te gaan bij de bowlingbaan in kwestie – anders krijgt niemand korting.

Hierdoor ontstaat een incentive om de deal te delen met vrienden en familie. Het gevolg is dat leden van Groupon vrienden en familie en masse spammen via e-mail of sociale netwerksites. En dat is onbetaalbare gratis reclame.

De combinatie goede kortingsdeals en het sociale web zorgt ervoor dat Groupon met weinig kosten zéér veel geld verdient. Het bedrijf is minder dan twee jaar oud en gaat dit jaar waarschijnlijk al 500 miljoen dollar omzetten. Waar het Twitter en Facebook jaren kostte om winstgevend te worden, was Groupon dat direct.

Behalve het aantal Russische investeerders en angel investors dat zich oplijnt voor het garageboxkantoor, is er nog een andere belangrijke indicator voor toekomstig succes: het aantal klonen dat opstaat. En naar die maatstaf is het vertrouwen in het concept van Groupon ongeëvenaard. Overal in Europa kun je Groupon-imitators vinden. In China zijn er op dit moment tussen de 100 en 200 Groupon-klonen actief, waarvan sommigen al behoorlijke geldinjecties hebben gekregen van investeerders. En in thuisland Amerika starten er een aantal nieuwe Groupon-klonen per week.

Wie snel rijk wil worden begint zijn eigen dealsite. Groupon richt zich namelijk louter op de gemene deler: de ene dag is er korting op bier, de volgende dag op manicures. Er is nog genoeg ruimte voor horeca, luxeartikelen en uitjes. Analisten schatten de potentiële markt op vijf miljard dollar per jaar. Waar wacht u op?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond