Deel dit artikel
-

Groupon wil eigen knop op kassa’s

Groupon is in gesprek met fabrikanten van kassa-systemen. De kortingsspeler bekijkt mogelijkheden die het voor deelnemers en bedrijfseigenaren makkelijker moet maken om de kortingsbonnen te gebruiken. Te denken valt aan een aparte knop op de kassa voor speciale Groupon-aanbiedingen. (meer…)

Deel dit bericht

5 Reacties

Ton Derks

Een Groupon knop op de kassa suggereert het constant/zeer regelmatig geven van flinke korting. Bij Groupon verkoop je voor ongeveer de helft van de prijs en je krijgt als bedrijf zelf maar ongeveer 25 % van de officiële verkoopprijs.
Wil je als bedrijf constant producten dumpen of wil je een duurzame relatie met je klanten? Ga je met Groupon een duurzame relatie met je klanten/gasten aan? Wij denken dat een loyaltysysteem, zoals Friendscard, daarvoor beter geschikt is. Met deze collectieve klantenkaart sparen en besteden klanten bij verschillende bedrijven. Zo versterken bedrijven elkaar. Bovendien kan zo ook in nieuwsbrieven en op websites samen opgetrokken worden. Om dit nog verder te versterken komt Friendscard over enkele maanden met een website per stad.

Rob

Vorige reactie is schaamteloze zelfpromotie en draagt niks bij. Emerce moderator werkt niet in het weekend of zo?

Gijs Vroom

@Rob
We zijn er wel hoor. Maar in de reactie staat niets wat niet ‘mag’.

Ben wel benieuwd naar inhoudelijke reactie op Ton Derks. Klopt zijn claim? Is dit idd beter?

Frans van Meetelen

Lijkt geen goed idee om een vaste ‘Groupon knop’ op je kassa te hebben. De deals zijn over het algemeen maar van korte duur. Het zou niet goed zijn voor de reguliere business om het hele jaar door korting te moeten geven.

Martin

Ik ben het voor een groot gedeelte eens met Frans van Meetelen. Het is heel normaal om het hele jaar door te werken met kortingen. De consument verwacht dit zelfs van de meeste retailers. Echter, de manier waarop via Groupon dumpkortingen worden aangeboden is zeer discutabel.

Ondernemers bieden zo hun product of dienst in veel gevallen onder de kostprijs aan, met de angst om anders buiten de boot te vallen. Groupon creeert op deze manier een prisoners dilemma; ondernemer A ziet dat ondernemer B een dumpactie inzet en reageert door ook een actie te doen die minstens even indrukwekkend is. Uiteindelijk stoppen ondernemer A en B er veel geld in en waren ze beter af geweest wanneer zij met elkaar hadden samengewerkt. Daarbij komt nog, dat Groupon (althans naar mijn gevoel) vooral wordt gebruikt door ‘cherry pickers’ die zonder enige loyaliteit van de ene naar de andere deal hoppen. Het effect is contraproductief. Er ontstaat geen herhalingsbezoek, maar een post-promotie dip.

Zelf ben ik dan ook meer voorstander van een degelijk loyaliteitsprogramma. Beloon trouwe klanten met exclusieve voordelen, stimuleer herhalingsbezoek en zorg ervoor dat e.e.a. persoonlijk relevant blijft. Het bericht van de heer Derks mag dan wel zelfpromotie zijn. Maar ik vind wel dat zijn post in essentie klopt. Waarom werken niet meer bedrijven op een dergelijke manier samen? Zeker met de huidige ontwikkelingen op het web zou de fysieke retail samen moeten bouwen aan de markt in plaats van deze zelf af te breken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond