Deel dit artikel
-

Hands-on: Vier elektrische vouwfietsen

De elektrische vouwfiets heeft langer op zich doen wachten dan de standaard elektrische fiets. Het is ook goed te verklaren, een vouwfiets moet licht en compact zijn en de toevoeging van een batterij en een elektrische motor, dragen niet bij aan dat doel. Vandaar dat de fabrikanten van de volgende fietsen het anders hebben aangepakt dan het wijzigen van een bestaand model.

Je zou denken dat de doelgroep voor elektrische vouwfietsen gelijk is aan die van de standaard vouwfiets, maar deze is echter een stuk breder. Natuurlijk heb je de ‘last mile’-berijders, die de fiets in de auto meenemen, buiten de stad parkeren en naar hartje binnenstad rijden, maar niet bezweet bij een afspraak of op het werk willen aankomen.

In deze tijd waarbij het openbaar vervoer nog meer een uitdaging is geworden, is die afstand ook toegenomen en dit soort vervoer relevanter dan ooit. Zelfde geldt natuurlijk voor diegenen die het openbaar vervoer nemen en geen genoegen nemen met het huren van een ov-fiets.

Dan heb je nog een groep gebruikers die in de binnenstad wonen en hun fiets niet voor de deur willen laten staan en deze mee naar binnen willen nemen. Deze mag binnen dan ook niet veel ruimte in beslag nemen.

Een nieuwe groep tenslotte is de plezierrijder, die de fiets in de auto (en niet erop of erachter) wil meenemen om ergens lekker een stuk te gaan fietsen.

Van te voren was al in te schatten dat geen enkele elektrische vouwfiets voor alle bovenstaande doelgroepen tegelijk geschikt zou zijn. Dus hebben we vier fietsen uitgekozen die net iets meer de ene doelgroep aan zullen spreken dan een andere. Natuurlijk zijn er wel kenmerken die ze gemeen hebben en waar ze ook op zijn te beoordelen: zijn ze gemakkelijk in te vouwen, hoe is de trapondersteuning, maar vooral, rijden ze prettig en comfortabel.

BOHLT X160

De X160 is het duurste model van Bohlt, een Rotterdams merk wat ook elektrische scooters en elektrische steps biedt. De prijs ligt iets lager dan bij de andere fietsen en eerlijk gezegd is dat ook wel te merken in het gebruik. Qua opvouwen niets op aan te merken, je maakt een heel klein pakketje van de Bohlt. Uitgevouwen is het een plaatje om te zien, supertrendy.

Het rijcomfort valt tegen, zeker als je lang bent, alsof je op een kinderfiets rijdt. De wielbasis is dan ook wat korter. De trapondersteuning met rotatiesensor heeft drie standen, je hoeft in feite niet te trappen totdat de snelheid is bereikt. Drie standen is wat mij betreft wat weinig en de overgang tussen motor of zelf trappen is af en toe wat vreemd. Misschien is een modelletje eronder, als de R140 voor €799 een slimmere keuze.  

actieradius: tot 50km
boostbutton: nee
versnelling:
gewicht met accu: 18,8 kg
afneembare accu: ja
motor: achternaaf 250W
wielmaat: 16-inch
prijs: €1299
website: www.bohlt.nl

Crossfold

De Harley Davidson onder de elektrische vouwfietsen. Dan wel de zwarte versie, met dat chroom samen heeft die echt wat stoers. Hij is flink aan het gewicht met 25 kilo, maar voelt dan ook heel robuust en heeft een prettige balans met het gewicht van de batterij onder het zadel.

De boostbutton werkt wat vertragend, maar ideaal als je even een heuvel op moet. Bij het model dat ik mocht testen, hoefde ik zelfs niet te trappen tijdens het boosten. Daar zal in de toekomst dus wel een blauw nummerbordje bij moeten komen, maar maakt hem dan ook inzetbaar als scooter.

Het opvouwen is te vergelijken met een schaartechniek. Het is één handeling, een trekschakelaar ontlasten, terwijl je het zadel omhoog trekt. Daarna is de fiets aan de hand naast je mee te voeren. Compact in de auto tillen is er niet echt bij, maar bij een stationwagen is ie met een handigheidje wel liggend achterin te leggen. Jammer dat de accu niet vergrendeld is, maar als je hem aan een ketting legt, kun je die nog even door het handvat voeren. Met mijn 1,85 meter is de wielbasis en afstand zadel-stuur prima. Het stuur is net wat hoger dan bij de EMQ en Bohlt en daardoor leun je niet zo op je armen. Deze fiets krijgt wat mij betreft de award voor het lekkerste fietsen, bijna als een ‘gewone’ fiets.

actieradius: tot 75km
boostbutton: ja
versnelling: Shimano 6 traps
gewicht met accu: 25 kg
afneembare accu: ja
motor: achternaaf 250W
wielmaat: 16-inch
prijs: €1799
website: www.synergybikes.com

Lacros S400 XL

Lacros heeft een enorme selectie aan elektrische (vouw)fietsen, bijna allemaal ontworpen door oprichter/directeur Ton van den Oetelaar. Ze worden ook hier in Nederland geproduceerd. Bij Lacros hebben we voor een model gekozen die op het eerste zicht niet eens op een vouwfiets lijkt. De iets kleiner dan normale wielmaat van 24-inch van de magnesium sterwielen zijn misschien het enige wat hem doet afwijken van een standaard elektrische damesfiets.  Hij fietst ook als een standaard elektrische damesfiets met de houding rechtop, niet steunend op de voorarmen. Dat wil niet zeggen dat hij alleen geschikt is voor stadsverkeer, integendeel, de S400 XL is een prima toerfiets met een flink rijbereik.

Opvouwen is in twee slagen gedaan, maar maakt er geen klein licht pakketje van. Elke dag in de auto meenemen is dan ook niet aan te raden. Maar als je een prettige elektrische fiets zoekt die je altijd binnen wilt zetten of af en toe eens wilt meenemen, is deze perfect.

actieradius: 40-80km
boostbutton: ja
versnelling: Shimano 7 traps
gewicht met accu: 24 kg
afneembare accu: ja
motor: achternaaf 250W
wielmaat: 24-inch
prijs: €1649
website: www.lacros.nl

EMQ

De EMQ is wat mij betreft de VanMoof onder de elektrische vouwfietsen. Niet alleen omdat het om een Nederlands ontwerp van een Nederlands bedrijf gaat, maar de fiets is vanaf de basis opnieuw aangepakt. Geen standaard vouwfiets waar een motor en batterij op zijn geplakt (zoals bij Brompton). Dat merk je in alles: hoe hij zich opvouwt, de afstelling van de trapondersteuning (erg sportief), plaats van de batterij (in het frame) en besparing van onnodig zware en in de weg zittende onderdelen (zoals een losse standaard, maar via het omzwaaien van het achterwiel op de bagagedrager). Zelfs het zadel is opnieuw ontworpen en alleen daarvoor zou je al op een EMQ willen rijden, nooit meer zadelpijn.

Sowieso is het comfort op de EMQ niet wat je zou verwachten en in grote tegenstelling tot de Bohlt X160, zelfs voor lange mensen (ik ben 1,85 meter) is de verhouding perfect. Als enige van de vier fietsen heeft de EMQ de motor voor zitten. Hij trekt je als het ware mee en dat doet ie redelijk agressief. Dat is even wennen, maar de afstelling samen met de trapondersteuning is zo fijn afgeregeld dat je geen versnelling mist en zelfs geen boost button.

Maar dan het gewicht, met 12,9 kilo de winnaar als allerlichtste elektrische vouwfiets. Zelfs nog lichter dan een Brompton (en dat is niet eens een elektrische Brompton). Hij vouwt ook nog sneller op dan een Brompton en dan ook nog op een manier dat ie makkelijker is te dragen en is weg te zetten. Er is weinig aan te merken op de EMQ, ook de prijs is meer dan redelijk. Het enige is dat het sportieve gedrag niet voor iedereen even prettig is en dat de opgave van de actieradius iets te positief is.

actieradius: tot 55km
boostbutton: nee
versnelling: geen
gewicht met accu: 12,9 kg
afneembare accu: nee
motor: voorwiel 250W
wielmaat: 16-inch
prijs: €1897
website: www.emq.nl

Deel dit bericht

2 Reacties

Onno

Volgens mij heeft de aloude nr 1 in de vouwfiets markt, Brompton, al een tijdje een elektrische vouwfiets. Maar die staat er niet tussen ?

Sander van der Heide

Onno, zoals je hebt kunnen lezen heb ik meerdere malen gerefereerd aan de Brompton. tja, nummer 1, ondertussen niet meer. Het monopolie wat ze hadden zijn ze kwijt en de elektrische versie is erg zwaar en bovenal een aanpassing op hun bestaande ontwerp en niet, zoals de types hierboven een ontwerp waarin motor en batterij al vanaf het begin zijn verwerkt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond