Deel dit artikel
-

Battle E-bikes: Muto vs. Vanmoof X3

In een totaal vergelijk van elektrische fietsen zouden deze city e-bikes het afleggen op comfort en  actieradius. De eisen die aan deze categorie worden gesteld zijn namelijk ook heel anders: wendbaar, hufterproof, anti-diefstal, onderhoudsarm en liefst in een trendy design. Kortom, een fiets die tegen een stootje kan, multi-inzetbaar is en waar je op gezien mag worden.

Design
Ondanks het feit dat Vanmoof al meerdere designawards heeft gewonnen, vind ik de uitstraling een stuk minder mooi dan zijn grotere broer, de S3, met hogere middenstang. Die halfhoge middenstang bij de X3 is nog steeds niet laag genoeg om te tippen aan een echte lage instap, zoals bij de Muto. Deze heeft ook een batterij die is te verwijderen, maar gemonteerd visueel verborgen in het frame ligt. Door alle GPS en app-functies is dat bij de X3 echter niet mogelijk. Leuke bonus bij Muto is het handige kliksysteem voor accessoires als mandjes en dragers. Winnaar: Muto

Bouwkwaliteit
Smaken verschillen, maar over de afwerking en bouwkwaliteit valt niet te twisten. In alles is deze uitmuntend bij de X3 en in detail uitgewerkt (ze hebben natuurlijk al wat ervaring nu). Alle lasnaden zijn prachtig weggewerkt en de coating, in donker grijs of lichtblauw, oogt prachtig en is krasbestendig. Het display is mooi weggewerkt in het frame, zoals ook alle kabels. Die trapvergrendeling bij de achteras is geniaal. Bij Muto gaat het vooral voor om degelijkheid. De lampen zijn klein en plat weggewerkt, met aandrijfriem in plaats van ketting en een uitneembare batterij. Prima in orde, maar niet meer dan dat. Winnaar: Vanmoof

Batterij en rijgedrag
Beide fietsen hebben een motor in de voornaaf. Bij Vanmoof is deze specifiek voor de 24”-bandenmaat ontwikkeld, levert 59 Nm koppel (tegenover 42) en is superstil. De batterij heeft bijna twee keer zoveel vermogen en gaat gerust 80 kilometer mee, waar Muto net boven de 40 kilometer kwam. De automatische 4-trapsversnelling is een verademing en helemaal in te stellen naar de gebruiken. Beide fietsen hebben geen vering, maar het nieuwe zadel van Vanmoof zit wel lekker. De verhouding op de fiets klopt ook meer, het stuur bij de Muto zit redelijk dicht op het zadel, alleen in een lage stand kun je die verder naar voren plaatsen. Winnaar: Vanmoof

Bediening
Het is even wennen, maar de Vanmoof heeft zijn app wel nodig. Voor het ontgrendelen van je fiets, voor het instellen van de trapondersteuning en afregeling van je versnelling. Maar je krijgt dan ook rijstatistieken, kunt zien waar de fiets staat en voor een extra bedrag kun je ook doorgeven als je fiets is gestolen, zodat Vanmoofs Bikehunters hem weer terughalen. Bij Muto schakel je met een handschakeling rechts en geef je de trapondersteuning links aan. Een batterij-indicator is de enige feedback die je krijgt. Winnaar: Vanmoof

Conclusie:
Beide fietsen zijn in hun categorie toppers, zonder meer. Muto is driehonderd euro goedkoper dan de Vanmoof, heeft een lage instap, afneembare batterij en een heel handig kliksysteem voor accessoires. Zodra je echter na een ritje op de X3 stapt, merk je toch wel verschil, het rijdt beter en heeft extra’s die de meerprijs meer dan waard zijn. Het ontbreken van een lage instap en het ongemak van die vaste batterij neem ik dan maar voor lief.

Specificaties

Muto
Kleur: zwart, wit, blauw, grijs
Motor: Eleon 42 nm, 250 W
Batterij: 252 W
Bandenmaat: 26-inch
Versnelling: Nexus 8 traps
Max snelheid: 25 km/u
Gewicht: 23,5 kg
Prijs: 1.699 euro
Site: muto.bike

Vanmoof X3
Kleur: donkergrijs, lichtblauw
Motor: 59 Nm, 350 W
Batterij: 504 W
Bandenmaat: 24-inch
Versnelling: automatisch 4 traps
Max snelheid: 28 km/h
Gewicht: 19 kg
Prijs: 1.998 euro
Site: vanmoof.com

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#178).

Deel dit bericht

1 Reactie

Hans post

Wat een ongelooflijk gekleurde mening in het voordeel van vanmoof. Ik had meer transparantie verwacht.

Voorbeeld: als je de app benoemt als voordeel, wees dan ook zo transparant om te vermelden dat je de fiets niet kunt bedienen zonder.
Erken dus ook nadelen als deze er zijn. Als de fiets uitstaat kun je ook niet schakelen. De ondersteuning kan men ook alleen in stilstand bepalen.

Leuk zo’n scherm. Maar met een beetje zonlicht zie je er geen klap op!

Gr.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond