Deel dit artikel
-

Havas en Universal gaan (muziek)data analyseren

Havas Group en platenmaatschappij Universal gaan grote hoeveelheden gebruikersdata analyseren. Daartoe hebben ze een joint venture Global Music Data Alliance (GMDA) opgericht. De gegevens worden aan adverteerders verkocht.

De twee partners hopen vooral de relatie tussen artiesten en hun fans beter te doorgronden. Dat doen ze niet alleen met gegevens uit streaming en brandkast media, maar ook met die van sociale media en data van UMG’s merchandisingdochter Bravado. Ook de kaartverkoop, via Vivendi Ticketing, wordt meegewogen als databron.

De eigen data van Universal worden over de mediakennis en -data van Havas heen gelegd. Op die manier denken de bedrijven nieuwe gedragspatronen en doelgroepen te kunnen identificeren. Adverteerders kunnen via genres en specifieke artiesten dan beter hun doelgroep bepalen.

Het nieuwe rekenmodel, want daar bouwen de bedrijven in feite aan, zoekt op internet naar muziekfans en onderzoekt hoe groot fan ze van welke artiesten zijn. Vervolgens worden er gekeken naar hun interactiepatronen. Daarmee kan Havas iets zeggen over de impact die adverteerders via bijvoorbeeld de mobiele apps en sites van artiesten kunnen hebben.

Dit systeem komt voort uit ervaringen in de sportwereld. De oprichting van GDMA volgt op een onderzoeksprogramma van Havas Sports & Entertainment (HS&E) dat gedurende veertien maanden met USC’s Annenberg Innovation Lab (USC) de online gedrag- en interactiepatronen van voetbalfans onderzocht.

Foto: Jana Zills (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond