Deel dit artikel
-

‘Helft Duitse webwinkels actief in Nederland’

Iets meer dan de helft van de Duitse professionele webwinkels is ook actief in Nederland. De minderheid van die shops heeft geen landspecifieke strategie.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Bundesverband des Deutschen Versandhandels, een soort Thuiswinkel.org, en Deutsche Post. Internationale e-commerce is voor deze bedrijven geen plan voor de toekomst, maar praktijk van de dag.

Voor de meesten vormen de buitenlandse activiteiten een beperkte aanvullingen op de omzet. De helft van de internationaal werkende bedrijven realiseert op andere markten tot twintig procent extra omzet.

Dat gebeurt in 61 procent van de gevallen met de gewone, eigen webwinkel. Een minderheid van de Duitse ondernemers houdt er per land een aparte strategie op na, zoals een lokaal vertaalde site, lokale marketinginspanningen en eventueel lokale helpdesk.

Een klein deel van de ondervraagde bedrijven, 7,5 procent, boekt meer omzet in het buitenland dan in het thuisland. In veel gevallen gaat het daarbij om activiteiten in de naburige gebieden Oostenrijk en Zwitserland.

De grootste drempels voor buitenlandse expansie zijn de bekende zaken: regelgeving (68 procent), logistiek (45 procent) en betaalverkeer (35 procent).

Het ziet er niet naar uit dat er vanuit dat de webshops bij de oosterburen nog staan te trappelen om massaal de Nederlandse overstap te maken. De expansie gaat al jaren geleidelijk, waarbij tussen de vijf en tien procent van de internetverzenders buiten de landsgrenzen kijken. De grote punt in de onderstaande taart gaat overwegend om handel in Oostenrijk en Zwitserland.

Wanneer een onderneming echter het plan opvat om met het buitenland te gaan handelen, dan staat Nederland hoog op het verlanglijstje:

Foto: Manuela de Pretis (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

C. Walenbergh

Beste, ik wil graag even reageren op dit artikel. De Duitse webshops maken de gehele markt in Nederland kapot. Zij voeren nl.een soort van prijzenoorlog waar wij Nederlanders niet aan kunnen tippen. Zij kunnen namelijk in grote getallen inkopen omdat de banken wel nog financieringen verstrekken om de economie draaiende te houden. Ook zitten hier grote investeerders achter. Hier in Ned.hebben de banken (iov de overheid) de financiële kraan dicht gedraaid en laat de ondernemer in de steek. Terwijl ze juist ervoor moet zorgen dat de ondernemer verder kan met ondernemen en niet de Nederlandse markt door buitenlanders (Duitsers) wordt verzadigd. De economische crisis wordt alleen maar erger gemaakt in Nederland.
BVD

F. Verspoor

Complimenten aan de Duitsers. Zij doen precies wat het hele idee achter Europa is: 1 markt
En meer internationale concurrentie komt hier alleen maar ten goede van de consument.

Jan Teunissen

@Walenburg , wat je hier schrijft kan ik niet toestemmen. De Duitsers komen niet naar Nederland , de Nederlanders gaan naar Duitsland. Een prijzenoorlog bestaat er ook niet. Het is logisch dat daar waar veel concurrentie is de prijzen ook in beweging raken. Bedrijven die vroeger in Nederland exclusief en met enorme marges konden verkopen , krijgen daardoor nu natuurlijk de wind van voren. Terwijl bij veel Nederlandse webwinkels levertijden van een paar weken nog steeds normaal zijn , leveren de Duitse webwinkels in het algemeen binnen 24-48 uren. Hier kan niet van prijzenoorlog worden gesproken. Het kan bij het een of andere product of in de een of andere branche mogelijk zijn, maar over het algemeen is dit niet zo. Het is wat F.Verspoor zegt de internationale concurrentie komt voor 100% ten goede van de consument. ecommerce is een markt die erg in beweging is. Indien je succes uitsluitend met lage prijzen mogelijk is , dan wordt het tijd te overleggen wat je verkeerd doet. De taak van de overheid en de banken is er niet uitsluitend op gericht voor het welzijn van de ondernemrs te zorgen. Het is een sprookje , dat Duitse banken makkelijker kredieten geven.

Rainer Flake

Weer een snelle PR enquête het land ingestuurd en klakkeloos wordt het overgenomen. Om deze resultaten even in een perspectief te plaatsen. Deel genomen hebben alleen leden van de BVH, een soort Thuiswinkel.org in Duitsland. In Duitsland een heel exclusieve club met ca. 330 leden, die wel ca. 75 % van omzet in de verkoop op afstand vertegenwoordigen. Maar dan nog, in deze context te spreken dat de “helft van de Duitse webwinkels in Nederland actief” is dus verre van juist.
Dan de cijfers zelf, ervan uitgaande dat de resultaten tenminste representatief voor de leden van BVH zijn. 89 % van de Duitse verkopers (leden BVH) zijn in het buitenland actief (294) en daarvan 46 % in Nederland, dus 135 ondernemingen. Maar 38 % daarvan passen hun werkwijze en strategie aan de bijzondere marktomstandigheden aan. Blijven er rekenkundig 51 over die er serieus mee bezig zijn.
Veruit de meeste Duitse bedrijven zullen vooral in Oostenrijk en Zwitserland serieus bezig zijn. Dit is vooral en gevolg van dezelfde taal en is historisch over vele jaren (nog uit de tijd van postorder) zo gegroeid. Dus het zal wel erg meevallen met de dominantie qua omzet van Duitsers op de Nederlandse markt.
Nog een laatste opmerking: de verblijvende 11 % van de deelnemers die nog niet in het buitenland actief zijn benoemen regelgeving (68 %), logistiek (45 %) en betaalverkeer (35 %) als redenen. Dat zijn dus de problemen van een erg kleine subgroep. Weer op het vereerde been gezet. Uit eigen ervaring wet ik dat de taal (alles moeten vertalen) en de ontbrekende marktkennis (marktbewerking en afwikkeling) de primaire drempels zijn.
Er is nog veel te doen en niemand hoeft in Nederland bang voor de Duitsers te zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond